بازار سرمایه راه اصلی تامین مالی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اقتصاد ایران به دلیل تحریم های شدید آمریکا، شیوع کرونا و پیامدهایش و همچنین کاهش قیمت نفت و فروش آن با چالش های جدی رو به رو است که مهم ترین آن کسری بودجه شدید است. اما در این بین دولت تلاش کرده است بخش مهمی از کسری بودجه را از طریق فروش اوراق بدهی تامین کند. آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در 7ماهه امسال (تا پایان مهر) دولت از طریق فروش اوراق بدهی توانسته است92هزارو 685میلیارد تومان منابع مالی جدید با فروش اوراق بدهی جذب کند و از این طریق بخش مهمی از کسری بودجه‌اش را که آثار اقتصادی ویرانگری دارد، جبران کند. در همین مدت شرکت‌های بورس نیز توانسته‌اند از طریق فروش اوراق بدهی در بورس بیش از 16هزارو 100میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیازشان را تامین کنند.
 
علاوه بر این ها در 8ماهه ابتدایی امسال جمعا 240هزارو 283 میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده که با تصویب افزایش سرمایه 10هزار میلیارد تومانی ملی صنایع مس که بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در تاریخ بازار سرمایه است ارزش کل تامین مالی انجام شده در بازار سرمایه از مرز 250هزار میلیارد تومان فرا‌تر رفت. اکنون اقتصاد ایران به ‌دلیل فشار شدید تحریم‌ها بیش از هر زمان دیگری به منابع مالی نیاز دارد. از یک طرف دولت با کسری شدید بودجه مواجه است و از طرف دیگر شرکت‌ها به‌ دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از رکود که 3‌سال است ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند هر روز با مشکلات مالی بیشتری مواجه می‌ شوند.
 
از گذشته بخش عمده تامین مالی شرکت‌ها و حتی دولت از طریق بانک‌ها انجام شده و هر کس به پول نیاز دارد سری به بانک می‌زند تا وام دریافت کند اما دریافت این وام‌ها هم دشوار است و هم نرخ بهره آن شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. اما دریافت وام از بانک‌ها با بهره‌های سنگین عملا در شرایط رکود برای شرکت ها صرفه اقتصادی ندارد و اغلب شرکت‌ها از سر ناچاری دست به استقراض از بانک‌ها می‌ زنند چرا که با وجود تورم بالا، اقتصاد ایران سه سال است که در رکود به سر می‌برد و بسیاری از شرکت ها توان باز پرداخت آن را ندارند. باتوجه به این شرایط بسیاری از شرکت ها با حضور در بورس و فرابورس تلاش می کنند منابع لازم را تامین کنند.  
 
در این بین اطلاعات مربوط به تامین مالی شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که آرام آرام در کنار دولت توجه شرکت‌های بورس هم برای انجام تامین مالی از طریق بورس در حال افزایش است چرا که میزان فروش اوراق بدهی شرکت‌های بورس در سال‌جاری در مقایسه با سال قبل دست‌کم 127درصد رشد کرده است. این به‌معنای آن است که شرکت‌های بورس متوجه شده‌اند همچون دولت می‌توانند به جای اینکه از بانک‌ها وام بگیرند پول‌های مورد نیازشان را با سود کمتر و شرایط آسان‌تر از طریق بازار سرمایه و به روش تجهیز منابع جمعی تامین کنند. همه این موضوعات منجر به این شده است که هم‌اکنون جمع کل ارزش بازار اوراق بدهی به مرز 200هزار میلیارد تومان برسد.