پیشنهاد ۴۰۰ میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد.
 
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت‌های بیمه‌ای مکلف هستند مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را در جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد، به صورت ماهیانه به درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
 
وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.
 
منابع حاصله در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور قرار می‌گیرد تا ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها در جدول شماره ۷  قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر هزینه شود، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است.
 
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و اورژانس موظف هستند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گزارش کند، تخصیص اعتبار سه ماهه به دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر توسط سازمان برنامه و بودجه بر اساس عملکرد صورت می پذیرد.
 
* افزایش ۲ درصدی  تعرفه جرایم رانندگی در لایحه بودجه ۱۴۰۰
 
در سال ۱۴۰۰، تعرفه جرایم رانندگی ۲ درصد افزایش می یابد، مبلغ حاصله به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود.
 
* ۲۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی به سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد
 
معادل مبلغ واریزی تا سقف ۲ هزار میلیارد ریال جهت هزینه معلولان شدید و خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.