فروش برخط، جذب بازارهای بالقوه و حفظ مشتریان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حال پرسش اینجاست که چه شیوه عملی برای جامه عمل پوشاندن به این اولویت تدوین شده است؟ پرسشی که ترکاشوند در این گفت‌وگو ضمن تشریح عملکرد این مدیریت در سال گذشته و برنامه‌های آن در سال‌جاری، به آن پاسخ می‌دهد.
 
ابتدا ارزیابی خود از عملکرد مدیریت بیمه باربری در سال ۹۸ را بیان کنید؟
ابتدا باید بگویم که این مدیریت در سال ۹۸ موفق به کسب فروش ۲۷۵ میلیارد ریالی شد. این مبلغ نسبت به سال ۹۷، حدود ۶۶ درصد و نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده سال ۹۸ نیز۷۱ درصد رشد داشته است. در خسارت پرداختی نیز در سال ۹۸ مبلغ
۴۳ میلیارد ریال در حوزه باربری پرداخت شد که مطابق با برنامه پیش‌بینی‌شده خسارت است. این رقم نسبت به خسارت پرداختی در سال ۹۷ حدود ۱۴۵ درصد رشد داشته است.
در حال حاضر این مدیریت چه مسیری را دنبال می‌کند و کدام یک از اهداف مهم آن در سال گذشته محقق شده است؟ 
حرکت اصلی مجموعه ما همواره در مسیر دسترسی به برنامه‌ها و اهداف شرکت، افزایش رضایت‌ بیمه‌گذاران و تسریع در رسیدگی و پرداخت خسارت‌ها بوده است. از این رو مدیریت ما همواره تلاش کرده است برای جذب بازارهای بالقوه و حفظ مشتریان وفادار شرکت فعالیت کند. 
در پاسخ به پرسش دوم شما درباره اهداف محقق‌شده در سال گذشته نیز باید به افزایش۷۱ درصدی فروش نسبت به برنامه تعیین‌شده، کنترل خسارت و افزایش رضایت‌ ذی‌نفعان در بخش‌های صدور و خسارت اشاره کنم.
لطفا کمی درباره پیشینه بیمه باربری و اینکه این پوشش بیمه‌ای در حال حاضر چه جایگاه و ضرورتی در کشور دارد، توضیح دهید.
جالب است بدانید نخستین نوع بیمه که قبل از سده نوزدهم تاسیس و به کار گرفته شد، بیمه باربری دریایی بوده است. شیوه عمل آن نیز به این صورت بود که دریانوردان از بازرگانان وام دریافت می‌کردند که به همین دلیل در تاریخ پیدایش بیمه، از آن به‌عنوان بیمه وام‌های دریایییاد می‌شود. البته ریشه اصلی این شکل از بیمه به سده‌های پنجم و ششم قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) در مدیترانه شرقی که جزو مراکز اصلی تجارت اروپای آن زمان بود، برمی‌گردد. در آن زمان، سرمایه‌دارانیونانی به صاحبان کشتی‌ها و مال‌التجاره‌ها وام پرداخت می‌کردند. حتی برخی از تاریخ‌نگاران اعتقاد دارند، سابقه این وام‌ها که بین بازرگانان و دریانوردان هندی متداول بوده است به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) می‌رسد. این جریان را حتی می‌توان سرآغاز پیدایش بیمه دانست.
با توجه به اهمیت صنعت حمل‌ونقل کالا و نقش اساسی و زیرساختی آن در اقتصاد کشور، حمل‌کنندگان کالا همواره دغدغه جبران خسارت را داشته و شرکت‌های بیمه نیز به دلیل حمایت از تولید و حمل‌کنندگان کالا، همواره سعی کرده‌اند پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با عملیات حمل را طراحی و ارائه کنند. این موضوع منجر به تقویت شبکه حمل‌ونقل و تشویق فعالان این حوزه به حمل کالا با حداقل هزینه شده است.
بیماری کووید۱۹ تا چه اندازه بر اقتصاد بیمه‌های باربری تاثیر داشته است؟ این تاثیر مثبت بوده است یا منفی؟ چگونه این موضوع را مدیریت کرده‌اید؟
بی‌شک آثار هرگونه رخداد، پس از وقوع و در بلندمدت قابل بررسی است، اما در همین مدت کوتاهی که از آغاز شیوع بیماری کووید۱۹
می‌گذرد، اثر آن در جهان و به‌ویژه کشور ما، در بخش‌های مختلف و همچنین در صنعت بیمه مشخص و قابل پیش‌بینی است. متاسفانه شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیار منفی در بیمه‌های باربری وارداتی و صادراتی داشته است، به طوری که برخی از کشورها از پذیرش کالاهای ایرانی در بنادر خود ممانعت به عمل آورده‌اند و به امحاء یا استرداد کالا اقدام می‌کنند. مضاف بر اینکه واردات از کشورهای خارجی به دلیل شیوع این بیماری و افزایش نرخ ارز، با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است و این امر بر روی بخش حمل‌ونقل داخلی نیز تاثیر گذاشته است. با توجه به شرایط موجود این مدیریت سعی کرده است از طریق راه‌اندازی فروش برخط (آنلاین) بیمه‌نامه، خرده‌فروشی و ارائه نرخ‌های رقابتی اقدام به جذب بازارهای جایگزین کند.
 
فعالیت‌های خارج از کشور با چه دشواری‌هایی مواجه شد؟
دشواری‌های حاصل از این بیماری و همین‌طور تحریم‌های اقتصادی، رسیدگی و بازدید خسارت واردشده به محموله‌های خارج از کشور را با مشکل مواجه کرده است، اما با توجه به اینکه اولویت اصلی بیمه کوثر افزایش رضایت‌ بیمه‌گذاران و تسریع در رسیدگی به خسارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت قوانین و مقررات است، تلاش کرده‌ایم با شناسایی ظرفیت‌های ارزیابان خسارت در داخل و خارج از کشور، این امر مهم را محقق کنیم.
در سال ۹۹ چه برنامه‌هایی دارید و تا پایان اردیبهشت چه میزان از این مسیر را پیموده‌اید؟
از جمله برنامه‌های این مدیریت در سال ۹۹ می‌توان به فروش برخط بیمه‌نامه، افزایش خرده‌فروشی، انعقاد قراردادهای گروهی، فروش بیمه‌نامه اقساطی و بیمه صندوق عقب خودرو اشاره کرد. همچنین این مدیریت تلاش خواهد کرد علاوه بر حفظ بازارهای هدف، بازارهای بالقوه را شناسایی کند و با کنترل ریسک و با افزایش فروش در این بخش برای کسب سهم بیشتری از صنعت فعالیت کند.
اگر بخواهم با عدد و رقم صحبت کنم، برنامه تعیین‌شده فروش سال‌جاری این مدیریت مبلغ ۳۵۴ میلیارد ریال است. تا پایان اردیبهشت امسال مبلغ ۵۴ میلیار ریال فروش داشتیم که مطابق با برنامه پیش‌بینی ‌شده بود. به هر صورت امیدوارم موفقیت‌های بیشتری را در این مدیریت به دست آوریم و به همراه همکارانم در این بخش، نهایت تلاش خود را برای فروش بیشتر و جلب حداکثری رضایت مشتریان به کار خواهیم بست.