تاثیر روانی تحریم ها بر افزایش تورم زیاد است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به تحلیل آماری روند تورم پرداخته است. طبق این گزارش، نرخ تورم در کشور براساس گروه‌های هزینه‌ای به‌صورت ماهانه قابل‌سنجش و ارائه است کـه هریـک از گروه‌ها ضرایب دارای اهمیت متفاوتی هستند. از بین 12 گروه عمده هزینه، 4 گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها»، «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها»، «بهداشت و درمـان» و «حمل‌ونقل» بـه ترتیب دارای بیشترین وزن در سبد خانوار هستند به‌طوری‌که بـیش از 76 درصـد از ضـریب اهمیـت سـبد کالاهـا و خدمات موردنیاز خانوارهای کشور و نیز مناطق شهری و روستایی را به خود اختصاص داده‌اند کـه البتـه از ایـن میـان، سهم دو گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» و «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها»، بیش از 59 درصد است. ازاین‌رو در گزارش حاضر وضعیت شاخص مذکور برای 4 گروه فوق موردبررسی قرارگرفته است.
 
آن‌طور که از مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار برمی‌آید: در آبان ماه 99 نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) گروه‌های «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز، سیب‌زمینی) با 36.3 درصد، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند) با 19.1 درصد و «روغن هاها و چربی» (روغن نباتی جامد، کره غیرپاستوریزه، روغن مایع) با 18.7 درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه را داشته‌اند که به نظر می‌رسد تغییر فصل و پایان برداشت برخی سبزیجات و صیفی‌جات در زمینه‌ای کشاورزی و شروع عرضه تولیدات گلخانه‌ای، قاچاق دام توسط برخی افراد سودجو، افزایش هزینه‌های تولید ناشی از بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی، تغییر نحوه ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه روغن‌ها در افزایش قیمت این اقلام تاثیرگذار بوده است. گروه «حمل‌ونقل» با منفی 1.1 درصد کمترین نرخ تورم ماهانه را داشته است که ناشی از کاهش قیمت انواع اتومبیل‌سواری نسبت به ماه قبل است.
 
تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان ماه 1399 نشان می‌دهد که گروه‌های «حمل‌ونقل» با 96.5 درصد و «سبزیجات» با 91.8 درصد و «میوه و خشکبار» با 65.2 درصد بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را داشته‌اند که در مقایسه با مهر 1399 گروه «سبزیجات» جایگزین گروه «نان و غلات» شده است. در این بخش گروه «آب، برق و سوخت» با 9.7 درصد کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را داشته است.
 
علاوه بر این، طی 12 ماهه منتهی به آبان ماه 1399 (تورم سالانه)، گروه‌های «حمل‌ونقل» با 63.7 درصد، «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه (نوشابه‌های غیرالکلی)» با 39.9 درصد و «نان و غلات» با 37.3 درصد بالاترین نرخ تورم 12 ماهه را داشته‌اند که در مقایسه با مهر 1399 نیز همین روال بوده است. گروه‌های «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» با 9.0 درصد، «ارتباطات» با 10.0 درصد و «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «آب، برق و سوخت» هر دو با 10.9 درصد کمترین نرخ تورم 12 ماهه را داشته‌اند.
 
در آبان 99، گروه «سبزیجات»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «نان و غلات» بیشترین ضریب تأثیر را در افزایش تورم ماهانه داشته‌اند.