چالش رقابت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ علیرضا یزدان دوست، مدیرعامل شرکت بیمه آسماری از تقدیم درخواستی مبنی بر رفع محدودیت فعالیت بیمه های مناطق آزاد دربرخی رشته های بیمه ای سرزمین اصلی خبرداد و گفت : مسئولان بیمه مرکزی با اشاره به محدودیت های قانونی  با این درخواست موافقت نکردند.
 
یزدان دوست با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشوردرشرایط تحریم  و اپیدمی کرونا آن توسعه یافتگی مورد انتظار را ندارند ، یادآورشد : این درحالی است که رقابت درهمین مناطق هم باحضورشرکت های بیمه مستقردرسرزمین اصلی با چالش جدی همراه است به طوری که حتی ریسک های سازمان های مناطق آزاد تحت پوشش بیمه گران سرزمین اصلی است .
 
وی با اشاره به اینکه بازار رشته هایی چون آتش سوزی منازل مسکونی ، بدنه و عمردرسرزمین اصلی از پتانسیل بالایی برخوردار است و در تمامی این رشته ها کمتر از ۴۰ درصد بازار بالقوه تبدیل به بالفعل شده است . مدیرعامل بیمه آسماری گفت : ایران جزو کشورهای حادثه خیزاست ولی سهم بیمه های آتش سوزی و پوشش زلزله به عنوان رشته تبعی آن اندک است لذا ورود بیمه گران بیشتری به این بخش از بازار ، موجب بالفعل شدن این بازار بالقوه خواهد شد.
 
به گزارش مثلث مالی ، وی افزود : شرکت بیمه آسماری با ورود به هشتمین ماه سال توانسته  است از پرتفوی سال قبل عبور نماید و تا پایان سال ۱۰۰ درصد بودجه مصوب هیات مدیره را تامین خواهد کرد ، اما صدورصرف بیمه درمان انفرادی درسرزمین اصلی  ترکیب همگون پرتفوی آسماری را به سمت درمان کشانده واین خمیدگی درپرتفوی لزوماً خواسته و هدف ما نیست .
 
یزدان دوست اظهارداشت : تولید حق بیمه  درآسماری بامدیریت صحیح ریسک ها همراه است بطوریکه نسبت خسارت ۷ ماهه ۹۹ نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش دارد و از ۵۳ درصد به ۴۵ درصد رسیده  است .
 
او با بیان اینکه همکارانش دربیمه آسماری عملکرد قابل قبولی دارند ، گفت : برغم بالابودن ضریب خسارت در رشته درمان دربسیاری از شرکت های بیمه ، آسماری با دقت و مدیریت ریسک توانسته نسبت خسارت این رشته را کنترل نموده و عملیات بیمه گری سود آوری داشته باشد.
 
یزدان دوست ابراز امیدواری کرد : با عبور از دوران سخت کرونا صنعت بیمه و بالاخص بیمه آسماری در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود.
 
وی درباره فعالیت درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی توضیح داد : رقابت دراین مناطق با حضور شرکت های بیمه سرزمین اصلی بسیار سخت است و فرصت رقابت بین چهار شرکت ثبت شده درمناطق آزاد را ازبین برده است ، بخصوص دراین مناطق شاهد توسعه اقتصادی چشمگیری نیستیم و اتفاقا حجم برخی از رشته های بیمه ای از جمله بیمه های باربری نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته است .
 
مدیرعامل بیمه آسماری گفت : هریک از شرکت های خارج از مناطق آزاد هرسال یک منطقه آزاد و ویژه را هدف قرارمی دهند و بخش عمده ای از کارهای بیمه ای  به شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد نمی رسد.
 
یزدان دوست درباره برنامه های سال گذشته آسماری در راستای برندسازی متذکرشد : بیمه درمان تکمیلی انفرادی نقطه وصل بیمه آسماری با جامعه است ، ضمن اینکه بودجه تبلیغات شرکت ها عموما درصدی از حق بیمه تولیدی است و بیمه آسماری برای اجرای تمام برنامه های تبلیغی وبرندسازی خود اندکی با کمبود این بودجه روبرو بود ،اما با اجرای بخشی از برنامه های فوق توانست خود را به عموم مردم معرفی نماید . آسماری با ۵ شعبه و ۱۱ باجه فعال در کشور وارایه سرویس های مطلوب به بیمه گذاران درمان توانست نظر موافق بسیاری از هموطنان را جلب نماید.
 
وی درباره سرمایه گذاری برخی از شرکت های بیمه دربازارسرمایه یاد آورشد : نسبت خسارت مطلوب در آسماری منابع مناسبی را برای سرمایه گذاری تامین کرد اما بنابه دلایلی به دنبال استفاده حداکثری از منابع در بازار سرمایه نبودیم و از ابتدا به هشدار کارشناسان که از حباب در بورس خبر می دادند ، توجه کردیم.
 
یزدان دوست گفت : درواقع بیمه آسماری برای معرفی خود به جامعه به دنبال ارایه خدمات مناسب به ویژه پرداخت به موقع خسارات است ، بنابراین ترجیح دادیم منابع خود را درجایی نگهداریم که قدرت نقدشوندگی بالا باشد و درزمان ایفای تعهدات ظرف کمتراز۲۴ ساعت خسارات را بپردازیم.
 
مدیرعامل بیمه آسماری درباره تاثیر آزادسازی بربازار بیمه کشور گفت : شرایط کنونی بازار نشان می دهد ، شرایط و زیرساخت ها برای حذف تعرفه ها فراهم نبود و صنعت بیمه کشور نتوانست با اتکا به ساختارمبتنی برداده ها فعالیت نماید ولذا نتیجه آزادسازی این شد که نرخ و شرایط براساس تجربیات مدیران تعیین شدند نه براساس داده ها و اطلاعات آماری درست بازار .
 
یزدان دوست یادآورشد : سال ها پیش بیمه گران خارجی نرخ و شرایط بیمه نامه هایی چون اتومبیل را براساس داده های دقیق تعیین می کردند ، به گونه ای که نرخ حق بیمه بدنه خودرو در محله هایی که آمار سرقت درآن بالا بود، افزایش می یافت . اما متاسفانه درکشور ما رقابت تنها براساس نرخ است و این موضوع دربلند مدت موجب بروز چالش جدی دربازار بیمه کشور خواهد شد.
 
وی درباره نقش سندیکا درساماندهی بازار یادآورشد : البته اقدامات سندیکا قابل تقدیراست اما شرکتهای بیمه برای عدم اجرای بسیاری از توافقات راههای فرارزیادی دارند .
 
یزدان دوست ادامه داد : برای کنترل نرخ و شرایط  باید  اجماع سیستماتیک وجود داشته باشد ، زیرساخت ها و نرم افزارهای لازم فراهم باشد . همین اول راه برخی از مدیران شیوه نامه مناقصات بیمه ای مصوب سندیکای بیمه گران ایران را درتضاد با آزادسازی تعرفه ها می دانند که نشان می دهد انسجام لازم بین بیمه گرها وجود ندارد . اما امیدوارم با فراهم شدن زیرساختهای سیستماتیک با استفاده از فناوریهای نوین بتوانیم در آینده ای نزدیک مقوله آزادسازی تعرفه ها را به طور سیستماتیک عملیاتی نماییم.