روند کاهش قیمت در بازار دلار سرعت می گیرد
پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا قیمت هایی برای هر اسکناس دلار در بازار مطرح می شد که گویای وجود حباب در بازار بود. قیمت ها در این دوره به سطحی غیرواقعی و غیرقابل انتظار رسید که ریشه اصلی آن هم در جوروانی حاکم بر بازار بود. پس از برگزاری انتخابات در آمریکا و با توجه به اعلام نخستین نتایج از شمارش آراء و پیش بینی درباره پیشتازی نامزد دموکرات ها، قیمت ارز در بازار چهار تا پنج هزار تومان کاهش یافت و به کانال 24 هزار تومان رسید.
 
اما چرا بازار چنین واکنشی به نتایج نشان داد؟ با کنار رفتن ترامپ از کاخ سفید، احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشور بیشتر می شود. چنانچه رییس جمهور تازه در آمریکا به وعده بازگشت به برجام عمل کند، بسیاری از تحریم های یک جانبه و ظالمانه علیه اقتصاد ایران لغو می شود و تجار خارجی ایران رونق می گیرد. این رونق علاوه بر تجارت بخش خصوصی که دو سال گذشته را در سختی گذرانده، عرضه و فروش بیشتر نفت ایران را هم شامل می شود. همین زمینه افزایش عرضه دلار در بازار داخلی را فراهم می کند و طبیعی است که قیمت در شرایط افزایش عرضه کاهش پیدا کند. اگر پیش بینی ها  درباره کنش های سیاستمداران محقق شود، بازار ارز در آینده قیمت های واقعی را به خود می بیند.
 
بخش تجارت کشور هم چنان به حمایت بیشتر مسئولان و اجرای تصمیم های درست نیاز دارد. از جمله این تصمیم ها صدور مجور برای استفاده از ارز متقاضی برای ترخیص کالا بود. با این تصمیم هفت میلیارد دلار کالا که بیش از یک سال در گمرک ها رسوب کرده بود، ترخیص شد و سرمایه های ملی کشور که در حال از بین رفتن بود، با حمایت رییس جمهور و وزیر صمت و اهتمام گمرک به بازار آمد.
 
اکنون واگذاری کوتاژ صادراتی در بحث واردات در مقابل صادرات، در بخش غیرپتروشیمی ها به وزارت صمت واگذار شده است. به این ترتیب تامین ارز در این بخش متناسب با صادرات و واردات توسط وزارت صمت انجام می گیرد. به نظر می رسد با عملیاتی شدن این روش که از خواسته های به حق بخش خصوصی در چهارماه گذشته بوده، روند بازگشت ارز به کشور و تامین مواد اولیه سرعت بگیرد.