پیش‌بینی بورس در دو هفته قرنطینه کرونایی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل بورس تهران آخرین روز آبان‌ماه را نیز مثبت سپری کرد و این‌بار با ثبت بیشترین درصد رشد از ۵ شهریورماه، مرز حساس ۳/ ۱ میلیون واحد را نیز پشت‌سر گذاشت. به این ترتیب برای ۶ روز متوالی شاهد صعود نماگر اصلی سهام به میزان ۱۱ درصد بودیم تا ماه منفی بورس پایانی سبز را تجربه کند. به این ترتیب افت دماسنج تالار شیشه‌ای در آبان‌ماه به ۷/ ۴ درصد محدود شد.
 
 پس از اصلاح بیش از ۴۱ درصدی نماگر اصلی بورس تهران در سه ماه گذشته، حال شاخص کل ۶ روز کاری است که مسیر صعودی را برگزیده و تا پایان معاملات روز چهارشنبه به‌عنوان آخرین روز کاری آبان‌ماه ۱۱درصد ارتفاع گرفته است. از زمان آغاز اصلاح سهام یعنی از ۲۰ مردادماه تاکنون هیچ‌گاه شاخص سهام برای ۶ روز متوالی صعودی نبوده است و در روز‌های صعودی خود نیز هیچ‌گاه رشد در این بازه را تجربه نکرده بود.
 
هفته آینده معاملات بهتری در انتظار بازار سهام است
 
احسان رضاپور کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه هفته آینده معاملات بهتری در انتظار بازار سهام است، گفت: با توجه به روند رو به رشد و مثبتی که بازار طی هفته‌ای که گذشت، سپری کرد، به نظر می‌رسد در هفته پیش رو نیز اقبال خوبی به بازار سرمایه صورت بگیرد و نقدینگی قابل توجه‌ای به بورس تزریق شود، زیراکه در حال حاضر بازار‌های موازی بورس از جمله سکه، طلا و ارز نیز با رکود مواجه هستند و خروج نقدینگی از آن‌ها صورت گرفته است.
 
وی افزود: متوقف شدن عرضه سهام عدالت و همچنین گشایش‌های سیاسی که به نظر می‌رسد در حوزه بین الملل در حال وقوع است می‌تواند بسیار موثر باشد، این در کاهش ریسک‌های موجود در بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند به رشد بورس کمک شایانی کند، بنابراین انتظار می‌رود، در یک روند به رو به رشد، بازار بتواند کف‌های قبلی را که شکسته بود را پس بگیرد، اما یک نکته مهم آن است که سرمایه گذاران باید اتفاقاتی که در چهار ماه ابتدایی سال افتاد را فراموش کنند، زیرا آن وضعیت دیگر تکرار نخواهد شد.
 
رضاپور با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، کف جدید بازار باشد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بازار طی سه ماه اخیر با ریزس بیش از ۵۰ درصدی روبرو بود، برخی‌ها حتی کاهش بیشتر را برای بورس متصور بودند، اما با برگشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، یک کف مستحکم برای بازار شکل گرفته که دیگر شاخص کل از آن پایین‌تر نخواهد رفت که این موضوع خود می‌تواند بسیار مهم باشد و به نوعی می‌توان گفت، دیگر شاخص در حال خروج از کانال نزولی خود است.
 
این کارشناس بورس اضافه کرد: کاهش نرخ دلار نیز در بازار تاثیرگذار بوده، اما به نظر می‌رسد نرخ ارز نیمایی که برای بورس بسیار مهم است تا یک سال آینده به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا نکند، که این موضوع برای سهام مفید خواهد بود، از طرف دیگر گزارش‌های آبان ماه شرکت‌های نیز از اواسط هفته آینده منتشر خواهد شد که پیش بینی می‌شود آن‌ها با رشد همراه خواهند بود که این موضوع نیز در ادامه روند صعودی بورس بسیار اثرگذار است.
 
اتفاقات عید در بورس ممکن است تکرار شود
حمیدرضا افشار کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بورس بعد از مدت‌ها و بعد از برخورد به کف کانال نزولی روندی مثبت در پیش گرفته است، گفت: این بار برخلاف دفعات قبل این رشد تداوم داشته و ورود نقدینگی را نیز باعث شده است. این درحالی است که شاخص کل بورس نیز بعد از مدت‌ها رشد بیش از ۴۵ هزار واحدی در یک روز معاملاتی را تجربه کرد و ارزش معاملات به بیش از بیست هزار میلیارد تومان رسید که فعالان بازار را نسبت به روز‌های هفته آتی خوشبین کرد.
 
وی افزود: در معاملات هفته آینده شاخص به مقاومت مهمی یعنی سقف کانال نزولی خواهد رسید و احتمال افزایش عرضه در روز‌های ابتدایی هفته دور از ذهن نیست، البته با این تفاوت که این بار به اعتقاد بنده فرصت ورود است نه خروج و این افزایش حجم احتمالی نیز برای شکسته شدن کانال و تغییر روند لازم است.
 
افشار اظهار داشت: یکی از نکات قابل تامل و تاثیرگذار در هفته آینده تعطیلی اکثر اصناف و بازار‌ها به علت شیوع کرونا است که این امر با توجه به وضع مشابه در ابتدای سال، به خصوص عید نوروز، احتمالا باعث ترغیب اقشار جامعه به سرمایه گذاری در بازار‌های سرمایه گذاری می‎شود و با توجه به عدم جذابیت بازار‌های موازی و سیر نزولی ارز و طلا، بورس و از آن طرف به دلیل اصلاح مناسب و شیب مثبتی که بورس گرفته، بازار سهام می‌تواند مناسبت‌ترین و جذاب‌ترین بازار برای جذب نقدینگی باشد.
 
این فعال بازار سهام اضافه کرد: در صورت تثبیت شاخص کل بورس در بالای محدوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی مسیر صعود شاخص تا کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی هموار است، از سویی بعد از رسیدن به این محدوده مقاومتی باید تحلیل بیشتری نسبت به سهم‌ها داشت و نماد‌های بنیادی و ارزنده‌تر را انتخاب کرد.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کم کم اعتماد سرمایه گذاران به بازار بورس در حال بازگشت است، از سویی عدم جذابیت در بازار‌های موازی نیز سبب ساز آن شده تا نقدینگی سرگردان به بورس سرازیر شود، بنابراین در چنین شرایطی باید در نظر داشت که بورس می‌تواند این روند صعودی که به خود گرفته را حفظ کند، اما سهام داران می‌بایست این مسئله را در نظر داشته باشند که به سراغ هر سهمی نروند، زیراکه این مسئله با ریسک همراه است.