یک‌سوم جامعه کمک معیشتی می‌گیرند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت از تعطیلی شهرهیا با وضعیت قرمز گفت: از روز شنبه و با اجرای طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا، شهرهایی که شرایط قرمز دارند به جز در موارد ضروری، تقریبا به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی نیز به حالت نیمه تعطیل در می آیند.
 
رئیس‌جمهوری تعطیلی و اعمال محدودیت‌های شدید در شهرهای با وضعیت قرمز را یک اعلام هشدار جدی و تاکید بر ضرورت مسوولیت پذیری همگانی در روند مبارزه با بیماری کرونا دانست. دستورالعمل‌ها و مصوبات در ارتباط با طرح جامع که ابلاغ شده، حکم قانون دارد و همه کشور باید این مقررات را اجرا کنند. 
 
مهمترین نکات سخنان او را در زیر بخوانید.
 
- حدود یک سوم جامعه در 4 ماه پیش رو، نفری 100 هزار تومان کمک حمایتی و معیشتی می گیرند. به حدود 10 میلیون خانوار نیازمند وام یک میلیون تومانی پرداخت می شود. بیماران مبتلا به کرونا تحت پوشش بیمه قرار گرفته و همه داروهای آنها مشمول بیمه می شود.
 
- تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌های شدید، راه حل اصلی مشکل کرونا نیست، مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد شد. اگر مردم سبک زندگی خودشان را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌های فیزیکی، عدم رفت و آمدهای خانوادگی و عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسک دینی و مذهبی و ملی، تغییر ندهند، با وجود تعطیلی ها، وضعیت شیوع کرونا به همین صورت ادامه می یابد و تغییر چندانی نخواهد کرد.
 
- خطر جدی است؛ اعمال محدودیت های شدید در شهرهای با وضعیت قرمز یک اعلام هشدار جدی است؛ از شنبه آینده در مناطق قرمز تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی و غیر دولتی، نباید بالای15 نفر باشد.
 
- اگر در دو هفته‌ای که تعطیل و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود، رفت و آمدهای خانوادگی هم بیشتر شود، رقم 51 درصد به  60 درصد نیز خواهد رسید.
 
- رسیدن آمار فوتی های ناشی از بیماری کرونا به روزانه حدود 500 نفر را یک هشدار بزرگ برای همه است؛ همه باید کمک کنیم تا این برنامه جامع به خوبی و با قوت اجرا شود و مردم، نیروهای انتظامی، بسیج، گروههای ناظر ما و همه باید دست به دست هم بدهند.
 
- برخی فکر می کنند وقتی می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود، منظور ما مذاکره با آمریکا است، خیر اینطور نیست. دولت جدید آمریکا خودش شرایط را به سمت قواعد باز خواهد گرداند، با شرایط ایجاد شده در آینده از سمت فضای تهدید ایجاد شده توسط این دولت یاغی، به سمت فضای فرصت حرکت خواهیم کرد.
 
- عده ای فقط بدنبال این هستند که قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد، درحالی که باید بدانند  رئیس جمهور و دولت قهرمان نمی‌شود و قهرمان واقعی ملت ایران است.
 
- خواهش می‌کنیم در این مقطع حساس کسی به دنبال تسویه حساب سیاسی نباشد، این کار را بگذارید برای سال 1400 .دست دوستی ما همچنان دراز است و الان را زمان ایجاد حاشیه و تسویه حساب سیاسی نمی بینیم ، اجازه دهیم فضای مثبت ایجاد شده در جامعه کار خود را انجام دهد تا فضای کشور را متعادل کند.
 
- برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم و مواد اولیه تولید نیز حرکت های خوبی در گمرک انجام شده و کالاها با سرعت در حال ترخیص است و همه دست به دست هم داده اند برای اینکه شاهد حرکت خوبی در کشور باشیم و بی تردید شرایط آینده بهتر خواهد بود.
 
- لایحه بودجه سال آینده نیز در دست بررسی و نهایی شدن است و در زمان مشخص به مجلس تقدیم خواهیم کرد  و توضیح خواهیم داد که در بودجه سال آینده اهداف مهم توسعه ای و اقتصادی گنجانده شده است تا توسعه و پیشرفت کشور را به همراه داشته باشد.