تلاش های جدید برای حل مشکلات صادرات و واردات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چند روز پیش وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی و مصوبه ستاد اقتصادی دولت نسبت به تسهیل در تخصیص و تامین ارز برای ترخیص مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند، دستورالعمل های جدیدی را صادر کرد. اما چرا در نهایت بعد از چند ماه و درخواست های مکرر فعالان و نهادهای بخش خصوصی این تصمیم مثبت و مهم گرفته شد؟
 
نگاهی به آمارهای وزارت صمت و گمرک نشان می دهد در هفت ماه گذشته طبق آمارهای میزان واردات کشور 2.8 درصد از نظر وزنی و 21 درصد از نظر ارزش در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است شرایطی که نشان می دهد طی سال جاری کالاهای با ارزش افزوده بالا نسبت به سال گذشته کمتر وارد کشور شده است. از سوی دیگر آمارها نشان می دهد میزان صادرات کل کشور در هفت ماهه ابتدایی سال 18.2 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 18.6 درصد و از نظر ارزش 23 درصد کاهش یافته است. اما در شرایطی میزان صادرات و واردات کاهش یافته است که به گفته مسئولان وزارت صمت میزان ثبت‌سفارش طی هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد رشد داشته و طی این مدت ارز تخصیصی در مقایسه با هفت ماهه سال قبل 12.8 درصد کاهش یافته است. همچنین طبق آمارها میزان تامین ارز نیز 17 درصد کاهش یافته است.
 
علاوه بر این ها نکته بسیار مهم دیگر رسوب کالاها، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی در گمرکات کشور بود، رسوب چندین و چند ماهه که طی ماه های گذشته نسبت به اثرات سوء آن بر اقتصاد و تولید و تامین مایحتاج مردم بارها هشدارهایی داده شده بود. بر اساس آمار گمرک، طی چند ماه اخیر در حدود 7 میلیون تن کالا شامل مواد اولیه، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات، کالاهای اساسی و مواد مصرفی در انبار گمرکات کشور رسوب کرده‌ است. باتوجه به این آمارها و مصوبات اخیر در روزهای گذشته ترخیص کالاهای فعالان اقتصادی از گمرکات کشور سرعت زیادی گرفته است و طبق اعلام مسئولان پیش بینی شده است طی ماه های آینده میزان کل رسوب کالاها در گمرکات به شدت کاهش یابد موضوعی که می تواند علاوه بر بهبود تامین کالاهای اساسی مردم به گردش چرخ تولید هم سرعت بیشتری ببخشد.
 
روز گذشته مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با استقبال از تحولات اخیر گفت:« در دو سال گذشته اتاق بازرگانی تهران و ایران در این زمینه بحث‌های بسیاری را مطرح و دنبال کردند. در مساله بازگشت ارز صادراتی شاهد گرفتاری‌هایی بسیاری بودیم و بخشنامه‌های متعددی که توسط بانک مرکزی صادر می‌شد اختلالاتی در صادرات ایجاد کرد. تا جایی که صادرکننده‌های خوش‌نام از میدان به در رفتند و صادرات آن رشدی را که انتظار می‌رفت، نداشت. اما خوشبختانه با طرح مشکلات در ستاد جهش تولید و بعد در جلسات سران قوا تا اندازه‌ای پیشنهادهایی که اتاق‌ها برای حل موضوع داشتند پذیرفته شد؛ لازم است که من از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌خصوص آقای مهدی صادقی که در تهیه این بسته سهم بسیاری داشتند، تشکر کنم. هم‌چنین از آقای لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تشکر کنم که در طول این دو سال مشکلات صادرات را پیگیری کردند و خوشبختانه امروز بعد از مشکلات زیاد امیدواریم که بخش عمده موانع برداشته شود.»