توانگری مالی شرکت‌های بیمه چه اهمیتی دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در ایران، شرکت‌های مختلف بیمه‌ای وجود دارند که سالانه با تبلیغات سعی در جذب مشتریان خود و فروش خدمات بیمه‌ای دارند. یکی از مهمترین نکاتی که می‌تواند در شناساندن یک شرکت بیمه‌ای خوب کمک کند، توانگری مالی شرکت‌های بیمه است. توانگری مالی در واقع میزان توان مالی شرکت بیمه گر در انجام تعهدات مالی در قبال بیمه گذار است و هرچه این توان مالی بیشتر باشد، شرکت در جایگاه بهتری قرار خواهد گرفت.
 
در همین رابطه امیر صفری، مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی گفت: در حوزه توانگری مالی شرکت‌های بیمه، مدیریت توانگری مالی توسط شرکت مهمترین بحثی است که مورد غفلت قرار گرفته است. بر اساس ماده ۷ آیین نامه اکچوئر رسمی بیمه (شماره ۷۸) مصوب شورای عالی بیمه مورخ ۱۳۹۱/۹/۲۸ اکچوئر رسمی بیمه موظف است حداقل سالی یکبار گزارش خود مشتمل بر ارزیابی و اظهارنظر پیرامون وضعیت موسسه بیمه را در محور‌هایی که این ماده تعیین کرده از جمله نحوه محاسبه نسبت توانگری مالی و صحت آن تهیه و حسب مورد به موسسه بیمه و بیمه مرکزی ارائه کند.
 
وی افزود: نظیر بسیاری از کشورها، موضوع محاسبات توانگری مالی و تایید صحت آن از جمله مسئولیت‌های اکچوئران در کشور شمرده شده است. این محاسبات مستلزم برخورداری از دانش بیمه، حسابداری، مالی، احتمالات و ریاضیات مالی است. اکچوئری را که یکی از علوم چندرشته‌ای می‌توان محسوب کرد، واجد دانش حداقل در چنین حوزه‌هایی است.
 
صفری در پاسخ به این سوال که توانگری مالی شرکت‌های بیمه چه اهمیتی دارد و چرا در بین سایر موضوعات، این موضوع بیشتر بحث می‌شود؟ عنوان کرد: آیین نامه "نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه" مصوب مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ شورای عالی بیمه یکی از با اهمیت‌ترین مصوبات شورای عالی بیمه تاکنون است. این آیین نامه توجه مدیران شرکت‌ها را به خود جلب کرده است، شاید به این دلیل که ضمانت‌های اجرایی آن نسبت به سایر آیین نامه‌ها موثرتر است. مطابق آیین نامه، بیمه مرکزی معمولاً دو اقدام نسبتاً مهمتر در قبال شرکت‌هایی که از توانگری مالی لازم برخوردار نباشند به عمل می‌آورد.
 
به گزارش پول نیوز، رییس سابق پژوهشکده بیمه اظهار کرد: در وهله اول شرکتی که دارای توانگری مالی کافی نیست ملزم می‌شود که سرمایه خود را افزایش دهد لذا مدیران شرکت باید سهامداران موجود را برای افزایش سرمایه قانع کنند یا سرمایه جدید به طریقی دیگر تامین شود. تامین سرمایه دشوار است. در وهله دوم، شرکت ممکن است ملزم شود که صدور برخی از رشته‌های بیمه‌ای را متوقف کند و لذا شرکت‌های بیمه که در حال حاضر به شدت نیازمند تامین نقدینگی هستند با دردسر مهمی مواجه می‌شوند لذا این دو اقدام آثار جدی‌ای بر شرکت دارد و لذا اهمیت آیین نامه را بیش از سایرین افزایش می‌دهد.