آسیا، ابر قدرت اقتصادی می شود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اتاق بازرگانی ایالات متحده روز دوشنبه اظهار نگرانی کرد که ایالات متحده از قرارداد «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» عقب مانده است. قراردادی که 15 اقتصاد آسیا پاسیفیک روز یکشنبه آن را اعلام کردند. این قرارداد بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را تشکیل داده است که در آن نقش غالب چین در تجارت منطقه ای تقویت شده است. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
این اتاق از مزایای آزادسازی تجارت تحت توافقنامه جدید مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای که به اختصار RCEP گفته می شود، استقبال کرد و گفت صادرکنندگان، کارگران و کشاورزان ایالات متحده نیاز به دسترسی بیشتری به بازار های آسیایی داشتند. اما گفته شده واشنگتن نباید به این اتحادیه بپیوندد.
 
RCEP، 30 درصد از اقتصاد جهانی و 30 درصد از جمعیت جهانی را پوشش می دهد و اولین بار است که این تعداد کشور به قدرت های آسیایی چین، ژاپن و کره جنوبی پیوسته اند. این توافق در سال های آتی کاهش تدریجی تعرفه ها را در بسیاری از مناطق به همراه خواهد داشت. ایالات متحده در هر دو توافقنامه RCEP و TPP (پیمان تجاری اقیانوس آرام)، غایب است.  به این ترتیب بزرگترین اقتصاد جهان، از دو گروه تجاری بزرگ که سریعترین رشد جهان را دارند، جدا باقی مانده است.
 
میرون برلیانت، معاون اجرایی اتاق بازرگانی ایالات متحده گفت: دولت ترامپ برای مقابله با رویه های تجارت ناعادلانه چین حرکت کرده بود اما تنها باعث شد فرصت های صادرکنندگان ایالات متحده در سایر مناطق آسیا محدود شود.
 
دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا اوایل سال 2017، توافق  TPP را ترک کرد، در حالی که همتای قبلی او، باراک اوباما آن را به عنوان بخشی از محور حضور اقتصادی ایالات متحده در آسیا مذاکره کرده بود. برلیانت ادامه داد: از آن زمان تا کنون ترامپ، هیچ معامله تجاری جامع جدیدی در آسیا منعقد نکرده است.
 
به گفته برلیانت، با توجه به نواقص RCEP، ما توصیه نمی کنیم که ایالات متحده به این توافق بپیوندد. اما با این حال ایالات متحده باید تلاشی استراتژیک آینده نگرانه تر برای حفظ حضور اقتصادی اش در این منطقه انجام دهد.
 
برلیانت ادامه داد: صادرات ایالات متحده به بازار آسیا پاسیفیک در دهه های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته اما سهم بازار شرکت های امریکایی رو به کاهش گذاشته است.
 
او تاکید کرد: اهمیت بازار آسیا پاسیفیک با استناد به پیش بینی هایی که درباره متوسط نرخ رشد بیش از 5 درصد در سال 2021 و گسترس سریع طبقه متوسط این منطقه می شود، بیش از پیش احساس می شود.