رکود بیشتر در انتظار بازار مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که بازار دلار و طلا و البته سهام هفته ای پر نوسان را به دلیل انتخابات آمریکا دنبال کردند اما بررسی های سایت اتاق تهران نشان می دهد که بازار مسکن بی توجه به این تحولات هفته ای بی تفاوت را پشت سر گذاشت است. مشاهدات عینی و پرسوجو از مشاوران املاک نشان می دهد که در بازار مسکن هیچ اتفاقی از نظر قیمت رخ نداده است اگر چه که میزان معاملات کاهش یافته. یکی از مشاوران املاک به سایت اتاق تهران می گوید خریداران در انتظار کاهش قیمت هستند و فروشندگان هم حاضر نیستند که از قیمت های اعلام شده پایین بیایند و این فضا تنها به معنی رکود بیشتر بازار مسکن خواهد بود. یکی از مشاوران دیگر املاک هم می گوید:« وقتی قیمت زمین و هزینه های ساخت کاهش پیدا نکرده و از طرف دیگر همه سازندگان با قیمت گران قبلی ساختمان خود را ساخته اند چرا باید انتظار داشت که قیمت در بازار کاهش پیدا کند و اتفاقی که در آینده نزدیک رخ می دهد کسادی و رکود بیشتر بازار مسکن خواهد بود.»
 
البته در این بین خریداران در انتظار ارزان شدن هستند. یکی از آن ها که به مشاور املاکی در نزدیکی میدان هفت تیر آمده است، می گوید:« بعد از انتخاب بایدن من انتظار داشتم قیمت ها کاهش پیدا کند. من و همسرم یک ماهی هست که دنبال خرید خانه هستیم تا قبل از انتخابات املاک ها و صاحبان خانه اعلام می کردند که دست نگهداشته اند تا قیمت ها بعد از انتخابات مشخص شود و حالا هم که ترامپ نشده و بایدن شده است اعلام می کنن؛ قیمت بازار مشخص نیست و باید همه صبر کنند.»
 
در این بین البته یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه دلار هم ارزان نشده است و تنها دلار دو روز به زیر 25 هزار تومان رسید و حالا احتمال عبور آن از 30 هزار تومان هم وجود دارد، می گوید:« انتظار کاهش قیمت مسکن با افت قیمت دلار در شرایطی محقق می‌شود که ارزان‌ شدن دلار به کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی و هزینه‌های ساخت ‌و ساز منجر شود و عملا هزینه تولید را کاهش یابد و این اتفاق هم در بلند مدت می تواند رخ دهد. البته باید در نظر داشت که این اتفاق هم درباره ملک های جدید ساز می افتد زیرا هیچ فردی حاضر نیست خانه ای که گران ساخته را ارزان بفروشد.»
 
در این بین پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان هم گفته است:« جمعیت کشور ما در حال افزایش است و بخش مسکن جدای از اینکه از تحولات اقتصاد کلان اثر می‌ پذیرد، افزایش نیاز آیندگان را نیز مدنظر قرار می‌دهد، درنتیجه مادامی‌که یکی از این دو عامل کلی به ثبات نرسد یعنی اقتصاد کلان آرام نشود یا پاسخ مناسبی به تقاضای مسکن داده نشود، این بازار با چسبندگی قیمت مواجه خواهد بود. بازار مسکن ایران ‌همواره در دوره‌های شوک و جهش ارزی با سونامی رشد قیمت مواجه بوده است. با درنظر گرفتن برآوردهایی که از کسری 5میلیون واحدی مسکن در کشور می‌شود، در آینده نیز این اتفاقات تکرار خواهد شد.»