سکته طلا، خیز بورس‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خبر کشف واکسن کرونا باعث «سکته طلا» و «خیز بورس‌های جهانی و بازارهای دارایی» شد. روز گذشته شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد که نتایج این واکسن، حاکی از موفقیت آن بر روی ۴۳ هزار و پانصد نفر از داوطلبان در ۶ کشور است. این خبر با استقبال سازمان جهانی بهداشت، سران کشورها و البته بازارهای جهانی همراه شد. بررسی عملکرد بازارها نشان می‌دهد سرمایه‌ها از پناهگاه امن یعنی طلا خارج شده است تا بتواند با حرکت در بازارهای مالی یا دارایی، شرایط را برای بهبود رشد اقتصادی و خروج از رکود مهیا کند. طلا که با توجه به افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی در آمریکا و اروپا در روزهای گذشته و همچنین احتمال اجرای بسته‌های حمایتی بیشتر با توجه به پیروزی بایدن خود را آماده فتح قله‌های جدید می‌دید، ناگهان با تغییر جهت انتظارات، سقوط بی‌سابقه‌ای را رقم زد. از سوی دیگر، بازارهای جهانی و اروپایی نیز به استقبال خبر کشف واکسن رفته و یک‌دست سبزپوش شدند. بازار نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود و طلای سیاه روند صعودی را ثبت کرد.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت داروسازی فایزر می‌گوید واکسن کرونای این شرکت در بیش از ۹۰ درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. فایزر این واکسن آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است. در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به 43هزار و 500 نفر در 6 کشور آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای‌جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است. فایزر می‌گوید در 90 درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است. این شرکت آمریکایی همچنین گفت در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تا‌کنون مشاهده نشده است.
 
این نتا‌یج براساس تاثیر واکسن در ۹۴ داوطلب اول بوده که به کرونا مبتلا بودند. آلبرت بورلا، مدیرعامل و رئیس فایزر در بیانیه‌ای نوشت: «اولین نتا‌یج از مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شواهدی هستند از اینکه واکسن ما قادر است از کرونا پیشگیری کند.» او این نتا‌یج را «نقطه عطفی» در تولید واکسن دانست «آن هم در زمانی که دنیا بیشترین نیاز را به آن دارد.» دو شرکت سازنده قصد دارند درخواست صدور مجوز اضطراری کنند که تا‌ آخر این ماه میلادی از این واکسن استفاده شود. با اینکه نتیجه اولیه براساس جمعیت کمی بوده اما این دو شرکت می‌گویند تا‌ حدود دو هفته دیگر مجموع اطلاعات‌شان به حدی می‌رسد که درخواست مجوز کنند.
 
جز این واکسن، چند واکسن دیگر هم در مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی هستند، اما این اولین واکسنی است که چنین نتا‌یجی داشته است. در بسیاری از کشورهای دنیا شمار مبتلایان به کرونا، کسانی که در بیمارستا‌ن بستری می‌شوند یا به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند به سرعت رو به افزایش است. آمار ابتلا به کرونا در دنیا به ۵۱ میلیون نفر نزدیک می‌شود و بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر هم جان‌باخته‌اند. واکسن موثر، مهم‌ترین راه برای پایان دادن به همه‌گیری جهانی کرونا تلقی می‌شود.
 
فایزر می‌گوید براساس برآوردها، تا‌ پایان سال ۲۰۲۰، پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا‌ ۱/ ۳ میلیارد دُز واکسن را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد. با این حال سوال‌هایی درباره اینکه فایزر چگونه می‌تواند این میزان واکسن را عرضه کند وجود دارد از جمله اینکه این واکسن باید در جای بسیار سرد، منفی 80 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. علاوه‌بر این درباره دوام مصونیت و تاثیر واکسن در گروه‌های سنی متفاوت هم سوال‌هایی مطرح است. سوال دیگر اینکه پس از بررسی کامل تمام نتا‌یج ممکن است مشخص شود تاثیر واکسن کمتر است. در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، درباره موفقیت در تولید واکسن کرونا توسط شرکت فایزر نوشت: «بازار سهام صعود بزرگی کرد، واکسن به‌زودی می‌آید. ٩٠ درصد تاثیرگذاری. چه خبر خوبی!»
 
در ماه‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای دستیابی به واکسن کرونا در جریان بوده است. بنابر اعلام خبر سازمان جهانی بهداشت، تحقیقات در مورد بیش از ۱۵۰ واکسن تجربی برای درمان کووید-19 در کشورهای مختلف جهان در جریان است و ۴۲ مورد از این واکسن‌ها در مرحله آزمایش روی انسان قرار دارند. پیش از این، دانشگاه آکسفورد هم ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌هایش برای آماده‌‌کردن واکسن کرونا تا‌ دو ماه آینده به نتیجه برسد. شرکت داروسازی «مدرنا» نیز اعلام کرده که تا‌ پایان ماه نوامبر آزمایش بالینی واکسن تجربی این شرکت روی ۳۰ هزار نفر مشخص خواهد شد و احتمالا قبل از پایان سال میلادی پروانه تولید واکسن را درخواست می‌کند.
 
علاوه‌بر کشورهای غربی، روسیه و چین هم ادعاهایی درباره دستیابی به واکسن کرونا مطرح کرده‌اند. روز ۲۸ مهرماه، پژوهشگاهی در روسیه که تولید واکسن کرونا را برعهده دارد، اعلام کرد نتا‌یج موقتی آخرین مرحله آزمایش انسانی این واکسن به‌زودی منتشر می‌شود. در چین حداقل چهار مورد واکسن کرونا در مرحله آزمایش‌های نهایی هستند. دو واکسن توسط شرکت داروسازی دولتی و دو مورد دیگر توسط شرکت‌های خصوصی «سینوواک» و «کان سینو» تولید شده‌اند. آزمایش بالینی واکسن‌های چینی از مدتی پیش در کشورهای پاکستا‌ن، اندونزی، برزیل، روسیه و امارات‌متحده عربی آغاز شده است.
 
روز دوشنبه اولین روزی بود که بازارهای جهانی در حالی معاملاتشان را آغاز کردند که تعداد آرای جو بایدن، نامزد دموکرات از ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای راه‌یابی به کاخ سفید عبور کرده بود. در حالی که روزهای آخر هفته گذشته با رقابت‌ نفسگیر دو نامزد انتخابات آمریکا همراه بود و طی آن نوسانات به‌دلیل هیجان شمارش آرا رخ می‌داد، جو بایدن با کسب آرای الکترال پنسیلوانیا و نوادا پیروزی خود را به‌رغم اعتراضات دونالد ترامپ قطعی کرد.
 
در میانه روز گذشته اما خبری امیدوارکننده درباره واکسن کرونا منتشر شد که وضعیت بازارها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد. اونس که هفته گذشته با افزایش شانس پیروزی بایدن توانسته بود بازدهی حدود ۴ درصد را به ثبت برساند و از زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری به بالای مرز قیمتی ۱۹۵۰ دلاری برسد، اگرچه در ابتدای روز گذشته نوسان قیمتی زیادی نداشت و جایگاه خود در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری را حفظ کرده بود اما به یک‌باره و با انتشار خبری مبنی بر موثر بودن واکسن شرکت Pfizer & BioNTech اونس در کمتر از یک ساعت با افت ۵۰ دلاری مواجه شد. هر چند پس از دقایقی طلا توانست در مرز ۱۹۰۰ دلاری مقاومت کند و قیمت فلز زرد تا نزدیکی مرز ۱۹۱۵ دلاری بالا رفت. با این حال، خبر این واکسن به اندازه‌ای برای بازار جدی بود که در اواسط روز بار دیگر قیمت طلا در راه نزولی قرار گرفت. شرکت فایزر عنوان کرده بود که اگر نتایج تست مرحله سوم به همین ترتیب پیش برود و مجوز تولید را بگیریم، تا پایان سال ۵۰ میلیون دوز و تا پایان سال ۲۰۲۱، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز دیگر تولید خواهیم کرد. چنین خبری باعث شد که مقاومت اولیه در مرز ۱۹۰۰دلاری حدود ساعت ۵ بعدازظهر شکسته شود و طلا به محدوده ۱۸۵۰ دلاری نیز سقوط کند. باید دید بازار طلا در چه محدوده‌ای مورد حمایت معامله‌گران در برابر خبر واکسن قرار خواهد گرفت.
 
خبرها پیرامون این واکسن بسیار مثبت بودند و حتی عنوان شد که ممکن است تولید این واکسن به پاندمی کرونا خاتمه دهد. آلبرت بورلا، مدیرعامل و رئیس فایزر در بیانیه‌ای نوشت: «اولین نتایج از مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شواهدی هستند از اینکه واکسن ما قادر است از کرونا پیشگیری کند.» او عنوان می‌کند، در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فایزر به ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور دنیا تزریق شده است. شرکت‌های سازنده قصد دارند درخواست صدور مجوز اضطراری کنند که تا آخر این ماه میلادی از این واکسن استفاده شود.
 
واکنش بازار سهام به واکسن کرونا
 
واکنش شاخص داوجونز به موفقیت‌آمیز بودن تست مرحله سوم واکسن فایزر رشد بسیار سنگین و ناگهانی قیمت کل بازار سهام آمریکا بود! درحالی‌که طلا مانند یک خط صاف سقوط می‌کرد، شاخص داوجونز مانند یک خط صاف، صعودی شده بود. شاخص دلار نیز روز دوشنبه افزایش ملایم ۱۸/ ۰ درصدی را به ثبت رساند؛ اما هفته گذشته و با آشکار شدن شانس بالای بایدن برای پیروزی در انتخابات، با کاهش حدودا ۲ درصدی به زیر مرز ۵/ ۹۲ واحدی رفت. در صورتی که بایدن بتواند از مانع کنگره رد شود و بسته‌های حمایتی مدنظر حزب دموکرات را به تصویب برساند به‌دلیل چشم‌انداز تورمی دلار همچنان مستعد سقوط به کانال‌های پایین‌تر است. بازارهای سهام در آمریکا، اروپا و آسیا روز دوشنبه با رنگ سبز به استقبال پیروزی جو بایدن و خبر تاثیر ۹۰ درصدی واکسن شرکت Pfizer & BioNTech رفتند. شاخص‌های آتی وال‌استریت درحالی‌که هفته گذشته بهترین عملکرد خود از ماه آوریل را به ثبت رسانده بودند روز دوشنبه نیز در همان مسیر به کار خود ادامه دادند. بازارهای اروپایی و آسیایی نیز هفته گذشته بهترین عملکرد خود را در پنج ماه اخیر تجربه کردند و روز دوشنبه نیز به همین مسیر ادامه دادند. به‌نظر می‌رسد دلیل افزایش قابل‌توجه شاخص‌های جهانی نیز چیزی نبود جز خبری که ماه‌ها منتظر آن بودند، تاثیر قابل‌توجه یک واکسن بر بیماران کرونایی؛ موضوعی که می‌تواند سرنوشت بازارها را در ادامه سال‌جاری میلادی تغییر دهد.
 
صعود شاخص‌های آتی وال‌استریت
 
در حالی که تعداد آرای الکترال جو بایدن از حدنصاب برای پیروزی در انتخابات عبور کرده و خبری بسیار امیدوارکننده درباره یکی از واکسن‌های آزمایشی کرونا به بازار رسیده بود، روز گذشته شاخص‌های آتی سهام وال‌استریت استقبال بسیار سبزی را از رئیس‌جمهور و واکسن جدید به عمل آوردند. شاخص آتی S&P ۵۰۰ روز دوشنبه با صعود چشمگیر ۴/ ۳ درصدی مواجه شد و این در حالی بود که هفته گذشته نیز صعود ۲۳/ ۷ درصدی را به ثبت رسانده بود. شاخص آتی نزدک نیز روز گذشته در حدود یک درصد افزایش در ارزش شاخص را به ثبت رساند. شاخص‌های وال‌استریت هفته گذشته بهترین عملکرد خود از ماه آوریل را به ثبت رساندند. شاخص‌های اروپایی و آسیایی نیز دوشادوش بازارهای آمریکا روز گذشته را با افزایش در ارزش شاخص پشت‌سر گذاشتند. شاخص STOXX ۶۰۰ که شامل ۶۰۰ شرکت از ۱۹ کشور اروپایی است روز گذشته با گامی بلند در یک روز بیش از ۵/ ۴ درصد افزایش ارزش داشت. این در حالی بود که ارزش این شاخص هفته گذشته نیز بیش از ۷ درصد افزایش پیدا کرده بود. این بهترین عملکرد هفتگی سهام‌‌های اروپایی در ۵ ماه گذشته بوده است. در روزهای آتی با شفاف‌تر شدن وضعیت انتخابات آمریکا و همچنین جزئیات تاثیرگذاری واکسن جدید احتمالا سرنوشت بازارها در انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی به این دو عامل اصلی بستگی داشته باشد.
 
طلا هنوز تردید دارد
 
تحلیلگران بر این باورند که صعود قیمتی طلا در هفته گذشته پیش‌بینی این فلز از اقدامات انبساطی بیشتر رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده است و آنها پیش‌بینی کرده‌اند در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد و کنگره مانع بایدن برای تصویب بسته حمایتی جدید نشود، طلا می‌تواند با افزایش تقاضا مواجه شود. اما اکنون این عامل نیز تحت‌الشعاع خبر موثر بودن تولید واکسن قرار گرفته است. با اینکه بعید است که در کوتاه‌‌مدت این واکسن به مردم برسد و درصد قابل‌توجهی از افراد را ایمن کند، اما انتظارات معامله‌گران بازار طلا احتمالا مانع از صعود قیمت طلا شود. حتی طلا می‌تواند وارد روند نزولی شود و بسیاری از سودهای خود از ابتدای سال‌جاری میلادی را پس بگیرد. از سوی دیگر کنگره تقسیم‌شده میان دو حزب احتمالا مانعی بزرگ بر سر راه بایدن برای تصویب بسته حمایتی در ابعادی باشد که مدنظر مقامات حزب دموکرات است. این خبرها، برای روند قیمتی اونس سیگنال خوبی نیست.