بازار نفت نگران برداشتن تحریم های امریکا علیه ایران است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اگر بایدن پیروز شود و تحریم ها علیه ایران کاهش یابد، نفت ایران می تواند بازار جهانی را غرق کند. بلومبرگ بیزینس ویک در گزارشی آینده نفت با احتمال پیروزی بایدن و برداشتن تحریم های ایران را بررسی کرده است.
 
قیمت نفت با شیوع ویروس کرونا در بهار به پایین ترین سطح خود رسید. به طوری که در اتفاقی عجیب و نادر قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای مدت کوتاهی به منفی 37.63 دلار در هر بشکه رسید. سایه همه گیری کرونا هنوز در بازار نفت سنگینی می کند، اما به نظر می رسد که اکنون یک عامل مازاد دیگر هم وجود خواهد داشت: افزایش احتمال پیروزی جو بایدن، معاون رییس جمهوری سابق امریکا به عنوان رییس جمهوری جدید و کاهش تحریم ها علیه ایران.  
 
اگر تحریم های اقتصادی دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا که اخیرا اعمال شده و تشدید یافته، کاهش یابد، صادرات نفت خام ایران بیش از دو میلیون بشکه در روز خواهد بود. ایمان ناصری، مدیر عامل بخش خاورمیانه شرکت مشاوره FGE مستقر در لندن گفت: در عرض چند ماه پس از پیروزی بایدن در انتخابات، ما انتظار داریم که مقداری از نفت ایران به بازار بازگردد. این یک دردسر واقعی برای اوپک خواهد بود.
 
قبلا نفت ارزان برای امریکایی ها یک پیروزی تمام عیار بود، اما حالا که ایالات متحده به اندازه وارداتش، نفت صادر می کند، معادله تغییر کرده است. برای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس، نفت ارزان ضرر محض است. قیمت ها امروز بسیار کمتر از آن است که بشود با آن هزینه های دولت ها را تامین کرد.
 
بایدن برای بازگشت به برجام، صراحتا اعلام کرده اگر ایران به انطباق کامل با شرایط بازگردد، همکاری خواهد کرد. در عین حال، ایران می گوید تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، به انطباق کامل برنخواهد گشت. بنابراین وضعیت آسان نیست.
 
کارن یانگ، محقق موسسه American Enterprise گفت: آمریکا باید آرام انگیزه های کاهش تنش های منطقه ای و کمک به بهبودی اقتصاد را شروع کند، به جای ورود مجدد فوری ایران به بازارهای نفت.
 
او نوشت: امریکا باید ایران و همسایگان عربش را به اعتماد سازی، مانند همکاری در برخورد با بیماری همه گیر کرونا و سایر اشکال تعامل اقتصادی تشویق کند.
 
به گزارش بلومبرگ بیزینس ویک، اگر اقدامات اعتمادسازی به خوبی پیش برود تا سال 2022 احتمالا اقتصاد جهانی و تقاضای نفت بهبود یافته است و همسایگان عربی ایران و ایالات متحده می توانند اجازه دهند که ایران نفت بیشتری صادر کند.