واگذاری ۱۲۵ هزار سهام شرکت‌های استانی به سهامداران عدالت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمدرضا جودکی، در مورد معاملات سهام عدالت برای کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، گفت: برای این افراد پرتفو سهام عدالتشان به عنوان دارایی شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه قرار می‌گیرد و در عوض این افراد مالک سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: تاکنون حدود 12 شرکت استانی سهام عدالت نمادشان در تابلوی بورس باز شده و قابل معامله است و حدود 26 شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس پذیرش شده‌اند و بقیه نیز تا پایان ماه جاری در بورس پذیرفته می‌شوند.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در پاسخ به این پرسش که یک سهامدار عدالت که روش غیرمستقیم را برگزیده مالک کدام سهام می‌شود، گفت: برای کسانی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها 532 هزار تومان بود، درواقع پرتفو سهام آنها در 36 شرکت بورسی به شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه منتقل می‌شود و به جای آن هر یک از این افراد مالک تعداد 125 هزار و 514 سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری استان خود می‌شوند و ارزش روز سهام این افراد در تابلوی بورس مشخص است؛ به عنوان مثال اگر هر سهم سرمایه گذاری استانی 130 تومان باشد، ضرب در تعداد 125 هزار و 514 سهم می‌شود و ارزش کل سهام این افراد در روش غیرمستقیم را نشان می‌دهد که این افراد می‌توانند با دریافت کد بورسی، سهام خود در شرکت استانی را از طریق بورس خریداری و یا به فروش برسانند.
 
جودکی گفت: در حال حاضر در برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که به تازگی در بورس پذیرفته شده‌اند، صف خرید برای سهام آنها وجود دارد، اما در برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که مدتی از پذیرش و درج نماد آنها در بورس گذشته صف فروش سهام تشکیل شده است.
 
به گفته وی؛ بهتر است مردم سهام عدالت خود را چه به روش مستقیم و یا غیرمستقیم نگه دارند و نفروشند، اما بالاخره عده‌ای نیاز دارند و در شرایط اضطراری با وجود آنکه می‌دانند شاخص بورس رو به صعود است، اما سهام خود را به فروش می‌رسانند که این هم مزید بر علت برای ریزش شاخص شده است.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد این که سهام 13 شرکت غیربورسی که در پرتفو سهام عدالت قرار گرفته چه می‌شود، افزود: طبق تبصره 1 ماده 34 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 مبنای قیمت‌گذاری، قیمت فروش نقدی سهام در بورس قرار می‌گیرد و از الزامات سیاست‌های کلی اصل 44 در بند الف گفته است؛ قیمت‌گذاری سهام از طریق بورس باید انجام شود. همچنین در ابلاغیه مقام معظم رهبری که برای مجوز آزادسازی سهام عدالت در 8 بند منتشر شد، در بند 2 آمده است؛ قیمت سهام عدالت باید در بورس تعیین شود، بنابراین اصلاً نباید هیچ شرکت غیربورسی به سهام عدالت اختصاص می‌یافت و اکنون که این کار انجام شده باید دولت به جای آن سهام شرکت‌های دولتی حاضر در بورس را به سهامداران عدالت بدهد.
 
جودکی در مورد این که برخی مقامات دولتی و سازمان خصوصی‌سازی گفته‌اند، دولت سهام جدیدی ندارد که برای سهام عدالت اختصاص دهد،گفت: اما گزارش مرکز پژوهش‌ها این را تأیید نمی‌کند و در حال حاضر دارایی‌های دولت در شرکت‌های بورسی زیاد است و باید دولت جابجا کند و به جای سهام 13 شرکت غیربورسی و یا هلدینگ مربوطه، سهام شرکت‌های حاضر در بورس را به سهامداران عدالت اختصاص دهد تا به قانون عمل شود.
 
به گزارش فارس ،وی این را هم گفت: در بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت که در 9 اردیبهشت سال جاری ابلاغ شده،‌ آمده است نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، شورای عالی بورس موظف است، ضمن تشویق مردم به ماندگاری در سهام عدالت صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور را از طریق مبادی ذی‌ربط هر چه زودتر زمینه ورود این شرکت‌ها به بورس را فراهم کند. بنابراین ابلاغیه می‌گوید باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نه از طریق دیگری مانند تشکیل هلدینگ باشد. بنابراین برای سهام 13 شرکت غیربورسی که اکنون تبدیل به 12 شرکت شده‌اند، زیرا شرکت پتروشیمی ارومیه در بورس پذیرفته شد، باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نه از طریق هلدینگ اقدام شود.