سهم تعیین کننده هیجان در روند بازار سهام
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بخش عمده ای از افت شاخص کل در یک ماه گذشته به رشد غیرمنطقی بازار در نخستین ماه های سال جاری باز می گردد. سرمایه گذارانی که در ماه های نخست سال با رشد شاخص کل به سود بالا رسیدند، در اواسط و اواخر تابستان، در صف عرضه ایستادند. این گروه از سرمایه گذاران تلاش می کردند با فروش سهام خود پیش از آغاز نیمه دوم سال، سود کسب شده در نیمه نخست سال را حفظ کنند. هم چنین تحرک دیگر بازارهای سرمایه پذیر مثل مسکن، خودرو و ارز هم باعث شد نقدینگی در بازار سهام خارج شده و به بازارهای دیگر برود.
 
اکنون با توجه به افت بازار، رشد در سایر متغیرهای کلان اقتصادی و افزایش قیمت مجموعه ای از کالاهای خام در سطح جهانی، می توان گفت 40 تا 50 درصد از سهام عرضه در بازار سهام ارزنده است و بازار سهام هم با توجه به این سطح از سهام ارزشمند،  نسبت به دیگر بازارها، ارزش خود را حفظ کرده است.
 
رفتارهای هیجانی سهامداران حقیقی به روال سابق در بازار سهام ادامه دارد و این رفتارها، به ویژه در دوره پیش گشایش بازار بروز می کند. رخدادهای ساعات پایانی معاملات یک روز، در شکل دهی به رفتار سرمایه گذاران در پیش گشایش روز آینده اثرگذار است. درواقع براساس این رخدادها سهامداران یا در صف خرید یا در صف فروش می ایستند نه اینکه سهم خود را نگه دارند. بخش عمده ای از رفتار سهامداران حقیقی به سیاست گذاری مسئولان در بورس باز می گردد. تصمیم سیاستمداران در بازگشایی نمادها و بستن آن ها، متوقف نگاه داشتن بعضی نمادها یا ممنوع کردن معاملات سهام در یک روز از تصمیم هایی است که به رفتار سهامداران حقیقی شکل می دهد.
 
بخش دیگر سهامداران بازار یعنی حقوقی ها، مدت زیادی است از فروش سهام منع شده اند. بنابراین در طرف فروش شاهد حرکت خاصی از حقوقی ها نیستیم. درواقع رفتار حقوقی ها در این مدت خرید و نفروختن بوده است که رفتاری یک طرفه است. بنابراین این دسته از کنشگران بازار را نمی توان به اندازه حقیقی ها و رفتارهای هیجان زده آن ها در روند بازار موثر دانست.