روز پر نوسان بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس تهران باوجود اینکه ۱۰ دقیقه اول معاملات را با روند صعودی آغاز کرده بود و حدود 10 هزار واحد رشد کرد ولی در ادامه روند نزولی شدیدی را در پیش گرفت و شاخص کل با افت بیش از 18 هزار واحدی در 50 دقیقه تا مرز یک میلیون و 570 هزار واحدی پایین آمد البته بعد از این دوباره روند رشد را در پیش گرفت و تا ساعت 11:30 دقیقه 7 هزار واحد دوباره رشد کرد. روندی که نشان دهنده روز پر نوسان بازار سهام است. حجم معاملات امروز (تا ساعت 11:30) 8965 میلیون سهم، ارزش معاملات 6,135,318 میلیون ریال، تعداد معاملات 1,116,482، ارزش بازار59,703,113 میلیارد ریال بوده است. در عین حال شاخص هم وزن نیز با ۲۳۱۷ واحد افت، به ۴۱۴ هزار و ۱۲۰ واحد رسیده است. شپنا، شتران، خودرو و وپاسار بیشترین تأثیر مثبت و کگل، کچاد و وبملت بیشترین تأثیر منفی را در شاخص امروز بورس تا اینجای کار داشته اند.
 
نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مبهم بودن آینده نرخ دلار و ریسک سیاستگذاری‌های متناقض اقتصادی به تردید سهامداران در روزهای گذشته منجر شده است. با وجود رشد پرقدرت بورس در سه روز ابتدایی هفته ولی دیروز دوباره ورق برگشت و شاخص کل بورس تهران دست ‌کم با یک درصد افت به‌کار خود پایان داد. با این حال ارزش معاملات بورس ظرف دو روز گذشته روند رو به رشدی داشته است. به‌ نظر می‌رسد سهامداران تحت ‌تأثیر ابهام در سه عامل بنیادی، با تردید برای سرمایه ‌گذاری در بورس مواجه شده‌اند. رشد3.6 درصدی بورس در روز یکشنبه امیدواری‌ها برای تداوم روند صعودی در بورس را افزایش داده بود اما دیروز دوباره شاخص کل بورس نزول کرد و نوار رشد 4 روزه بورس قطع شد. ریشه این فرازو فرود‌ها در بورس چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد سه عامل کلیدی به تردید سهامداران در بورس منجر شده و در نتیجه اغلب سرمایه‌گذاران در مقایسه با نیمه نخست سال با احتیاط بیشتری در بورس سرمایه‌گذاری می ‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان ماه، نا مشخص بودن آینده قیمت دلار و ریسک سیاستگذاری‌های اقتصادی منجر به تردید سهامداران شده است.
 
در این بین البته پیش بینی می شد که باتوجه به توافق رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی با مسئولان عراقی برای آزادسازی منابع ارزی ایران؛ امروز بازار سهام روزی مثبت را در پیش داشته باشد و شاخص ها رشد کند زیرا امیدواری های جدید نسبت به سرمایه گذاری در بازار شکل بگیرد؛ اما تا اینجای کار ( ساعت 11:30) هنوز مشخص نیست بازار چه رفتاری را بعد از نوسان های زیاد از خود به نمایش بگذارد.