پیش‌بینی عرضه‌های اولیه بورس در پاییز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس هرچقدر هم ریزش داشته باشد و به رنگ سرخ در بیاید، عرضه‌های اولیه برای سهامداران جذابیت خاص خودش را دارد. در شهریورماهی که گذشت آن‌طور که باید و شاید بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند ماه‌های قبل از آن داغ نبود. حالا که وارد فصل پاییز شده‌ایم، این احتمال وجود دارد که در یکی، دوماه آینده بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند اوایل سال جاری شود. هرچند از این احتمال هم نباید چشم‌پوشی کرد که ممکن است تا آبان و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بازار عرضه‌های اولیه داغ نباشد. اما پیش‌بینی ما برای فصل پاییز اول از همه عرضه اولیه شرکت صنایع غذایی کورش است که در نیمه اول امسال عرضه آن دوباره به تعویق افتاد.
 
از دیگر عرضه‌های اولیه‌ای که احتمال ارائه آن در مهرماه وجود دارد شرکت توسعه عمران امید است که در بخش املاک و مستغلات در فرابورس درج نماد شده و شرکت تامین‌سرمایه تمدن که در زمینه ارائه خدمات تامین مالی، خدمات مشاوره مالی و خدمات مدیریت دارایی‌ها فعالیت می‌کند و احتمال عرضه آن‌ها در هفته‌های آینده زیاد است.
 
نکته دیگر هم این است که بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود می‌خواهد بخشی از سهام خود در بانک «سینا» را در بورس عرضه کند، اما در هفته دوم شهریور ماه، یکی از شرکت‌های بنیاد با نماد بپیوند که در حوزه برق فعالیت دارد، در بورس عرضه شد و برای همین هم بعید است تا آخر مهر ماه خبری از عرضه‌های بنیاد باشد. حالا که صحبت از بپیوند و برق شد، باید بگوییم این احتمال وجود دارد که در چندماه آینده سهام برخی از نیروگاه‌های برق کشور در بورس عرضه شود.
 
این پیش‌بینی وقتی احتمال بیشتری می‌گیرد که در روز‌های گذشته مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد براساس برنامه‌ریزی، درصدی از سهام نیروگاه‌ها به‌صورت خرد در بورس عرضه خواهد شد. از دیگر پیش‌بینی‌هایی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، عرضه اولیه پتروشیمی اروند در مهرماه است. پتروشیمی‌ای که نخستین عرضه اولیه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از غول‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت و گاز ایران خواهد بود. خوب است بدانید شرکت پتروشیمی اروند یکی از تولیدکنندگان زنجیره PVC در کشور است که طبق ادعای این شرکت بالاترین میزان تولید کاستیک در ایران متعلق به آن است. از دیگر شرکت‌هایی که احتمال عرضه آن‌ها در پاییز وجود دارد، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری هستند.
 
البته ممکن است زمان عرضه آن‌ها در بورس برای آخر پاییز باشد. یکی دیگر از عرضه‌های اولیه دیگر هم که به تازگی درباره آن صحبت شده است، شرکت حمل و نقل ریلی رجا است و آن طور که اعلام شده شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه برای این مجموعه فراهم شده است، اما بعید است در مهرماه خبری از عرضه آن در بورس باشد. در نهایت مثل همیشه پای ثابت پیش‌بینی‌های بلندمدت برای عرضه‌های اولیه، ورود دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال به بورس است. البته که واگذاری این دو تیم ورزشی از طریق فرابورس وقتی جدی‌تر از گذشته می‌شود که نگاهی به خبر‌های ماه‌های گذشته درباره این دو تیم و گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظر‌ها برای عرضه آن‌ها در بورس بیندازیم.
 
نکته دیگر هم از این قرار است که به‌تازگی معاون پارلمانی و حقوقی مجلس وزارت ورزش و جوانان با اشاره به واگذاری دو شرکت فرهنگی، ورزشی پرسپولیس و استقلال بیان کرده است که «امیدواریم بتوانیم در پاییز مقدمات واگذاری این دو شرکت مهم را از طریق فرابورس به مردم فراهم کنیم.» با این حساب در فصل پاییز احتمال عرضه این دو تیم اگر حادثه‌ای غیرمترقبه رخ ندهد و بهانه‌ای آورده نشود، زیاد است.
منبع: دنیای اقتصاد