آیا عرضه خودرو در بورس کالا جلوی دلالی را می گیرد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که پراید به عنوان ارزان تر خودرو کشور قیمت 100 میلیون تومان را رد کرده است؛ گروهی از نمایندگان مجلس در طرح 20 ماده ای به فکر سامان دهی بازار خودرو افتاده اند، طرحی «ساماندهی بازار و صنعت خودرو» که تمرکز اصلی آن بر شفاف سازی در تولید و فروش خودرو از طریق عرضه در بورس کالا و با روش عرضه و تقاضا صورت می گیرد. البته پیش از این تجربه عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد که به موفقیت چندانی در سال 96 نرسید، آن زمان در دو مرحله خودرو سراتو در بورس کالا عرضه شد. در این بین البته نمایندگان مجلس و پیشنهاد دهندگان طرح می گویند به دنبال جلوگیری از دلالی در بازار خودرو هستند. البته کارشناسان خودرو معتقدند فراتر از دلالی های بازار بخش مهمی از افزایش قیمت خودرو به افزایش بسیار زیاد هزینه های تولید محصول، مواد اولیه، افزایش قیمت ارز، مشکلات ساختاری صنعت خودرو، مشکلات ساختاری صنایع خودرو و... باز می گردد و باتوجه به این چالش ها عرضه خودرو در بورس کالا کمکی نمی کند و دولت اگر به فکر تغییر شرایط است باید اصلاحات اساسی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد.
 
روح‌الله ایزد‌خواه مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفته است:« مجلس با سرکوب قیمت در بازارها مخالف است، اما موافق رهاسازی کامل قیمت کالاها ازجمله خودرو نیست. ازاین ‌رو عرضه محصول در بورس کالا به‌عنوان بازاری شفاف و قابل رصد بهترین گزینه است. طبق طرح 20ماده‌ای مجلس، عرضه خودرو فقط در بورس کالا امکان‌پذیر خواهد بود و با تصویب این طرح قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.» اما اگر قیمتی که در بورس کالا برای خودرو به وجود آمد اختلاف بسیاری با قیمت تمام شده تولید داشته باشد، چه برنامه ای وجود دارد؟  مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال می گوید:« بر مبنای این طرح اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس کالا از قیمت تمام‌شده فراتر رود از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات دریافت و از محل این مالیات اخذ‌شده از معاملات خودرو، 20درصد به‌حساب خزانه واریز می‌شود تا در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی صرف شود. همچنین 70درصد این مبلغ هم در قالب وام کوتاه‌مدت به‌خودروسازها پرداخت می‌شود تا تولید خود را افزایش دهند. 10درصد مابقی به‌عنوان پاداش به ‌خودروسازانی که عرضه خودرو را افزایش دهند، البته به‌تشخیص شورای رقابت، تعلق می‌گیرد. با این طرح، سود خودروسازها صرفا از مسیر افزایش تولید تامین می‌شود.»
 
اما آیا مدیران بورس کالا با این طرح موافق هستند؟ جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران هم در مورد جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا گفته است: در طرح ارائه‌شده، خودروهای وارداتی و داخلی که تیراژ بالا دارند، در بستر معاملاتی بورس کالای ایران قرار خواهند گرفت. در طرحی که نمایندگان مجلس درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح کرده‌اند، قیمت پایه‌ای را خواهیم داشت که در شورای رقابت تعیین می‌شود. با این قیمت پایه، خودرو در تابلو بورس قرار خواهد گرفت و متقاضیان خرید، دارای گواهینامه رانندگی، بر مبنای این قیمت پایه مجاز به رقابت با یکدیگر خواهند بود.افرادی که به این شیوه خودرو خریداری می‌کنند تا 12‌ماه اجازه خرید مجدد نخواهند داشت و در این رقابت خرید، اشخاصی که بالاترین پیشنهاد برای خرید خودروهای عرضه‌شده روی تابلو بورس را ارائه کنند، قادر به خرید آن در بورس کالا خواهند بود.»