پرداخت تسهیلات به مسکن مهر و مسکن ملی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمود شایان در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، در تشریح این گزارش تاکید کرد: اگر چه طرح مسکن مهر از بابت ساخت و ساز جدید و افزایش ظرفیت، ادامه پیدا نکرد اما در این دولت و در طول همه سال های اخیر همواره پروژه های از قبل تعریف شده و در دست ساخت و ساز، در جریان بوده و هست. به همین خاطر بانک مسکن نیز بدون آنکه ذرهای از تعهد و مسولیتی که در مسیر تامین مالی مسکن مهر برای خود تعریف کرده بود، کم کند پرداخت تسهیلات به این طرح را جزو اولویت های اصلی داشته است.
 
شایان گفت: بانک مسکن در ۵ ماه اول امسال ۱۳۲ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان تسهیلات ساخت به پروژه های باقی مانده و در حال ساخت در طرح مسکن مهر پرداخت کرد. این در حالی است که در همین مدت زمانی، ما در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن کار عملیات تجهیز منابع و اعتبارات لازم برای پرداخت بیش از ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات را برعهده داشتیم و در کنار آن علاوه بر نوسازی بافت های فرسوده شهری نیز بازسازی شهرها و مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه را تامین مالی
 
مدیر عامل بانک مسکن در گزارش خود خطاب به مردم و دولت تصریح کرد: از ابتدای طرح مسکن مهر تا پایان مرداد ماه سال ۹۹ بانک مسکن در مجموع ۵۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان تسهیلات ساخت به پروژه های مسکن مهر تزریق کرد. این تسهیلات با نرخ های سود ۴ درصد و ۷ درصد و ۹ درصد در شهرهای مختلف و متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان ها پرداخت شد.
 
عملکرد بانک مسکن در طرح مسکن مهر بیانگر آن است که از سال ۸۸ تقریباً تا کنون ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۵۴۱ واحد مسکونی در زمین های ۹۹ ساله یا سایر قطعات، با تسهیلات بانک مسکن از محل این طرح احداث شده است. بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از کل این تعداد مسکن مهر ، در استان تهران ساخته شده است که بخش قابل توجهی از آنها در شهرهای جدید پرند و پردیس قرار دارد.
 
مدیر عامل بانک مسکن درباره وضعیت فروش اقساطی واحدهای مسکونی مهر نیز در گزارش خود آورده است: تاکنون (تا پایان مرداد سال ۹۹)، ‌تعداد ۲ میلیون و ۰۵۹ هزار و ۶۴۱ واحد مسکونی مهر در شعب بانک مسکن تعیین تکلیف شده اند که اغلب صاحب خانه های مسکن مهر در پرداخت قسط تسهیلات خوش حساب و منظم هستند که این بیانگر تعهد متقابل شهروندان در برابر شبکه بانکی در ازای اخذ تسهیلات ارزان قیمت است.
 
شایان با تاکید بر اینکه بانک مسکن تنها بانک تخصصی و توسعه ای در بخش مسکن و ساختمان محسوب می شود گفت: کوله بار سنگین تجربه در طرح مسکن مهر به ما کمک می کند مسیر پیش رو برای تامین مالی پروژه های اقدام ملی مسکن را به مراتب بهتر و سریعتر از طرح قبل طی کنیم. هر چند در این مسیر یک تفاوت شاخص با مسیر قبلی وجود دارد و آن تامین منابع از محل اعتبارات داخلی بانک است که این، کار را نسبت به قبل سخت می کند اما هرگز مانع تحقق تعهد بانک مسکن به طرح ملی تولید و عرضه مسکن نخواهد شد