قطع وابستگی به نفت نیازمند حمایت از صادرات است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمد لاهوتی  با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور مبنی بر قطع وابستگی اقتصاد ایران به نفت، گفت: رئیس جمهور کاهش وابستگی کشور به اقتصاد نفتی را تا میزان ده درصد اعلام کرده‌اند که این امری بی‌سابقه بوده و در هیچ بازه زمانی، بودجه کشور تا این حد خود را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها نکرده است. 
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ایران در هیچ دوره‌ای چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چنین شرایطی را تجربه نکرده و امروز اقتصاد کشور مبتنی بر صادرات غیرنفتی است که این موضوع، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به این معنا که کشوری که سال‌های سال بر اساس اقتصاد نفتی اداره می‌شده، اکنون به هر دلیلی از جمله تنگناهای ارزی از ناحیه تحریم‌ها، با شرایطی مواجه شده که به ناچار برای کشور و دولت، توفیقی ایجاد شده که وابستگی خود را از نفت جدا  و به اقتصاد و صادرات غیرنفتی متکی کند.
 
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، تنها کشور نفت‌خیزی در دنیا هستیم که وابستگی به بودجه در آن به حدود 10 درصد رسیده و اگرچه سال‌های قبل نیز، این وابستگی بالغ بر بیست درصد بوده است؛ اما باز هم نسبت به کشورهای نفت‌خیز، بودجه ایران کمترین وابستگی را داشته است.
 
لاهوتی معتقد است که این امر نشان می‌دهد یک فرآیندی طی شده و کار به وابستگی ده درصدی بودجه به درآمدهای نفتی رسیده است؛ به این معنا که طی سال‎‌های گذشته، از یک طرف صادرات مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر، زیرساختهای صنعتی، کشاورزی و معدنی رشد یافته و در نهایت، سرمایه‌گذاری هایی که در حوزه صنایع پتروشیمی رخ داده، اکنون به ثمر نشسته و همه این عوامل سبب شده تا از صادرات 7 میلیارد دلاری دهه 80 به صادرات بالغ بر40 میلیارد دلاری در سال گذشته برسیم. 
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بر اساس هدفگذاری‌های قبلی، کشور می‌بایست در حال حاضر صادرات بالغ بر 100 میلیارد دلار را تجربه می‌کرد، خاطرنشان کرد: البته دلایل متعددی از جمله تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی نیز در نرسیدن به این عدد دخیل بوده‌اند.
 
به گفته وی، با توجه به شرایط کنونی که اقتصاد ایران نیازمند درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی است، حمایت‌ از صادرات و فاصله گرفتن از شتاب‌زدگی در تصمیمات، از جمله فاکتورهای اصلی رشد صادرات است. بنابراین تسهیل صادرات و رفع موانع صادراتی عاملی برای رشد صادرات غیرنفتی است.
 
لاهوتی گفت: توجه به واقعیات و شرایط موجودی که صادرکنندگان با آن درگیر هستند، از جمله نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرند، ضمن اینکه رفع موانع پیش روی صادرات نیز می‌تواند از جمله فاکتورهای مهم رونق صادرات کشور باشد. حمایت از صادرات به معنای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال است.
 
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه چاره‌ای جز حمایت از صادرات نداریم، چراکه هدفگذاری امسال، انجام صادرات به میزان حدود 41 میلیارد دلار بوده که تاکنون که 5 ماه از سال سپری شده، به دلیل شیوع ویروس کرونا که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده، شاهد کاهش صادرات به میزان 39 درصد هستیم.
 
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  ادامه داد: با توجه به گفته های رئیس‌جمهور، امروزه هم صادرکنندگان مسئولیت و بسیار سنگینی در مقابل اقتصاد کشور دارند و هم دولت و دستگاههای حاکمیتی باید به وظایف خود نسبت به صادرکنندگان به خوبی عمل کنند؛ به نحوی که باید بسترهای زیادی فراهم شوند که با رفع موانع، صادرکنندگان بتوانند میزان بیشتری از ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم حمایت از صنعت صورت گیرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری حاصل از صادرات بتواند نیازهای ارزی کشور را پوشش دهد. 
 
به گزارش تسنیم ،  لاهوتی ادامه داد: در این شرایط، هر یک از ما در جایگاه صادرکننده و دولت باید تلاش کنیم که شرایط و بسترها را فراهم کرده و برای قطع وابستگی به اقتصاد نفتی گام برداریم؛ اما به هر حال برای رسیدن به این هدف، صادرکنندگان باید مورد حمایت قرار گرفته و صادرات رونق یابد تا در این زمان باقیمانده تا پایان سال نیز، بتوان کمبود و کاهش صادرات را جبران کرد. با کاهش قیمت نفت، قیمت میعانات نیز کاهش یافته و تلاش دوچندان را برای ارز  آوری بیشتر برای کشور نیاز داریم.