قله های بورس تا کجا فرو می ریزند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شاخص کل بورس تهران در آستانه سقوط به کانال یک میلون 800 هزار واحد قرار گرفته است و شیب ریزی که از نیمه های هفته گذشته شروع شد همچنان با سرعت در حال فروریختن است. فقط کافی است به شاخص کل در بازه زمانی 20 مرداد تا امروز 25 مرداد توجه کنید که چگونه از دو میلیون و 65 هزار واحد در معاملات امروز به یک میلیون 904 هزار واحد (ساعت 12:30) رسید و در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و 800 هزار واحد قرار گرفته است.
 
روند نزولی شاخص کل بورس از هفته گذشته و بعد از اینکه مسئولان بورس به ناگهان اعلام کردند مرحله دوم عرضه سهام شرکت های دولتی مشهور به « دارادوم» اتفاق نخواهد افتاد و سهام این شرکت ها به صورت بلوکی فروخته می شوند؛ اتفاق افتاد اما نکته مهم این است که با عقب نشینی مسئولان دولتی از حرفشان و اعلام دوباره عرضه سهام شرکت های دولتی به مردم؛ بورس به روند صعودی خود برنگشت و ریزش شاخص ها در روزهای گذشته ادامه داشته است. به اعتقاد بخشی از کارشناسان بورس پیام مهمی که دولت به سهامداران بعد از توقف واگذاری سهام شرکت های دولتی داد این بود که بورس آن چنان که تصور می شد ثبات ندارد و این تلنگر بسیاری از افرادی که در این مدت سود کرده اند را با این سوال مواجه کرد که آیا زمان فروش فرارسیده است؟ از سوی دیگر بخشی از کارشناسان می گویند ریزش بورس در روزهای گذشته به دلیل خالی شدن حباب بازار سرمایه بوده و می گویند بازار درحال اصلاح خود است.
 
به اعتقاد بخشی از کارشناسان بورسی که در فاصله 5 ماه بیش از یک میلیون و 500 هزار واحد رشد داشته اصلا بعید نیست به یکباره سقوط آزاد کند؛ زیرا منطق بازار براساس هیجان و هجوم جمعیت میلیونی به بورس رشد داشته و براساس همین منطق هم می تواند به یکباره فروبریزد. گزارش های ارائه شده از سوی مسئولان بورس نشان می دهد در ماه های گذشته چند میلیون نفر به بازار سرمایه در ایران اضافه شده اند که بخش مهم از آن افرادی هستند که دانش چندانی از بازار سرمایه ندارند و تنها به دلیل رشد این بازار در ماه های گذشته سرمایه های خود را به بورس آورده اند. افرادی که در بین آن ها هستند کسانی که حتی خانه، ماشین یا طلا فروخته و وارد بازار سرمایه شده اند. شرایطی که حساسیت های بازار سرمایه را در شرایط کنونی چندین و چند برابر کرده است زیرا هر تحولی منفی در آن می تواند به معنی آسیب به چند میلیون سرمایه گذار خرد باشد.
 
در این بین بخشی از کارشناسان معتقدند طی چند ماه گذشته اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی برخی سهم ها ایجاد شده بود، بنابراین بازار باید این اختلاف را جبران و به حباب ها پایان می داد. نکته جالب این است که در ماه های گذشته سهام بخشی از شرکت های بورس که به دلیل تحریم ها با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی رو به رو هستند هم رشد داشته است. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که روند نزولی بازار در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر ریزش بازار و ایجاد صف فروش از سوی بخشی از سهام داران باتوجه به هیجانی بودن بازار و نبود دانش کافی باعث ریزش بیشتر و صف های طولانی تر فروش می شود.