جرایم وام مسکن توسط بانک مسکن بخشیده شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، اجرای طرح میثاق از سال گذشته در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت تا به واسطه آن مشتریان این بانک بتوانند برای مدت محدود در ازای پرداخت مطالبات بانک، از تخفیفات ویژه در جرایم دیرکرد خود بهره‌مند شوند. از آنجا که شیوع کرونا موجب شد برخی از مشتریان نتوانند در زمان مقرر از مزایای این طرح استفاده کنند، با تصمیم کمیسیون عالی وصول مطالبات بانک مسکن این طرح در سال ۹۹ نیز تاکنون چند نوبت تمدید شده است. از آنجا که هنوز هیچ تصمیمی درباره تمدید احتمالی دوباره طرح میثاق اتخاذ نشده، توصیه می‌شود مشتریان بانک مسکن از فرصتی که در هفته جاری در اختیار دارند استفاده و تا پایان مرداد نسبت به پرداخت تمام یا بخشی از بدهی معوق خود به بانک اقدام کنند و از بخشودگی تمام یا بخشی از جرایم دیرکرد متعلقه برخوردار شوند.
 
نکته مهم این است که بر خلاف برخی طرح‌های تشویقی دیگر در حوزه وصول مطالبات که در سال‌های گذشته اجرا شده، در طرح میثاق هیچ الزامی به ارائه درخواست مکتوب به شعب برای بهره‌مندی از مزایای طرح نیست و صرفا با پرداخت تمام یا بخشی از بدهی معوق طی مرداد ماه، مشتریان از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد. به این ترتیب هیچ نیازی به پرداخت حضوری بدهی در شعب نیز وجود ندارد و با پرداخت هر میزان از بدهی از سوی مشتریان از طریق درگاه‌های الکترونیک بانک مسکن، امکان استفاده از مزایای بخشودگی جرایم طرح میثاق وجود دارد.
 
از این رو بانک مسکن از مشتریان خود درخواست می‌کند به منظور پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا از حضور غیرضروری در شعب پرهیز کرده و از امکانات الکترونیک این بانک برای دریافت خدمات بانکی از جمله پرداخت تمام یا بخشی از اقساط معوق به منظور بهره‌مندی از بخشودگی جرایم استفاده کنند.
 
 در قالب طرح میثاق در صورت واریز نقدی هر میزان از مطالبات غیرجاری انواع تسهیلات پرداختی اعم از انواع عقود مبادله‌ای، مشارکتی، وام قرض الحسنه و ... و همچنین مطالبات مربوط به ضمانت‌نامه‌های ضبط شده، خالص جرایم محاسبه شده بر اساس نوع قرارداد (حسب مورد ۶ تا ۱۴ درصد از نرخ وجه التزام) به نسبت واریزی بدهکاران مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد. در این طرح همچنین ۱۰۰ درصد جرایم سازنده‌هایی که در قالب قراردادهای مشارکت مدنی با بانک، تسهیلات ساخت دریافت کرده بودند، در صورت پرداخت یا تعیین تکلیف مطالبات به صورت تقسیط، مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت.
 
این طرح به مشتریان بدهکار بانک مسکن اجازه داده است در ازای پرداخت هر میزان از بدهی خود به همان نسبت از پرداخت کل جرایم خود بابت تاخیر در پرداخت بدهی معاف شوند. همچنین در صورت پرداخت کل میزان بدهی، بخشودگی کل جرایم مقدور شده است.