رشد کوچک ترها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل بورس تهران هفته معاملاتی منتهی به ۸ مردادماه را هر چند کمرنگ اما برای نهمین هفته متوالی صعودی شد و به رشد ۰.۲ درصدی بسنده کرد. شاخص کل هموزن کمی سبزتر ظاهر شد و با افزایش هفتگی ۰.۸ درصدی همراه شد که حکایت از سبقت رشد در میان گروه‌ها و سهام کوچک بازار داشت.
 
در این میان همانطور که انتظار می‌رود گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم در صدر بازدهی هفتگی قرار دارند. از این رو گروه وسایل ارتباطی با تک سهم «لپارس» صدرنشین صنایع پربازده در هفته منتهی به ۸ مرداد شد. این سهم هفته گذشته با رشد ۲۹ درصدی همراه بود. نماد معاملاتی شرکت پارس الکتریک در نخستین روز هفته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود ۵۸۶ ریالی به گردونه معاملات سهام بازگشت و در بازگشایی با رشد حدود ۱۳ درصدی همراه شد و دیگر روزهای هفته را نیز با صف خرید پشت سر گذاشت. دومین گروه پرسود در هفته گذشته، محصولات چرمی با تک نماد «وملی» بود که رشد هفتگی ۲۶.۸ درصد را تجربه کرد. مازاد تقاضا برای نماد معاملاتی گروه صنعتی ملی در این هفته سبب شد تا تمامی روزها شاهد تشکیل صف خرید در این نماد و رشد در سقف قیمتی باشیم.
 
گروه‌های کامودیتی‌محور به جز پالایشی‌ها اما این هفته با افت قیمت مواجه شدند. در این میان بیشترین افت شاخص صنعت به سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی به میزان ۷.۹ درصد اختصاص پیدا کرد. دستور عجیب وزارت صمت برای فروش ۶۰ هزار تن شمش فولاد خارج از بورس کالا یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر افت قیمتی فولادی‌ها بود. در این راستا در دوران اوج التهاب و کمبود شمش فولاد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت از موافقت با تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان به گروه ملی صنعتی فولاد و کسر سهمیه کف عرضه ماهانه این شرکت در بورس کالا خبر داد. محمدرضا کلامی طی نامه‌ای به مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرد: در راستای اجرای مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار و ابلاغ آن طی نامه ۲۴ اسفند سال گذشته به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت و بازگشت به نامه ۱۸ تیرماه آن شرکت مبنی بر درخواست تحویل شمش فولادی(۶۰ هزار تن شمش فولادی) شرکت فولاد خوزستان به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران مشروط به کسر مقدار مذکور از سهمیه کف عرضه ماهانه آن شرکت، با توجه به نامگذاری سال جاری و بند یک مصوبات جلسه ۷ تیرماه شورای تامین استان خوزستان و سوابق تخصیص سهمیه آن شرکت جهت گروه ملی صنعتی فولاد، با عنایت به تایید معاونت تخصصی با تخصیص ۶۰ هزار تن شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان به گروه ملی صنعتی فولاد ایران و کسر سهمیه کف عرضه ماهانه این شرکت در بورس کالا مشروط به عرضه در بورس محصولات حاصل از شمش تخصیصی به گروه مذکور در بورس کالا موافقت شد.
 
 این در حالی است که کمیته تنظیم بازار در مصوبه اردیبهشت ماه خود فروش شمش خارج از بورس کالا ممنوع اعلام کرده بود. علنی شدن این دستور سبب شد تا شاهد کاهش محسوس قیمت سهام شرکت‌های فولادی در بورس تهران باشیم.
 
پتروشیمی‌ها نیز در این هفته با افت ۶.۷ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. کانه‌های فلزی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند و با کاهش ۶.۴ درصدی شاخص صنعت خود مواجه شدند.
 
در این هفته با وجود بازدهی کم‌رمق شاخص کل، ارزش معاملات خرد رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت و به حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان در روز سه‌شنبه رسید. میانگین روزانه این متغیر نیز به ۱۸ هزار و ۸۳۲۱ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. در این میان بیشترین ارزش دادوستدهای هفتگی به گروه فرآورده‌های نفتی با معامله ۱۴ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد. پس از آن خودرویی‌ها شاهد دادوستد ۱۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون سهم به ارزش ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان بودند.