کانال مالی ایران و سوئیس نقش پررنگی در آینده اقتصاد ایران بازی می کند
کانال مالی مبادلات بشردوستانه ایران و سوئیس یک بستر ارزی مناسب برای تعاملات تجاری است. توافق های انجام شده بین دولت سوئیس و بانک مرکزی ایران، به ایجاد سازوکار مهمی منجر شده که می توان آن را بهبود بخشید. وقفه در راه اندازی و عملیاتی شدن کانال یک امر طیبعی است، به ویژه که استفاده از چنین کانال هایی در امور مالی و تجاری جهان تازگی دارد. به نظر من همه گیری کرونا تا اندازه ای روند کار این کانال را آهسته کرده اما در نهایت، کانال مبادلات بشردوستانه ایران و سوئیس نقش پررنگی در آینده تبادلات مالی کشور باز می کند.  
 
کمتر از 100 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا باقی مانده و نمی توان اثرگذاری نتیجه انتخابات را بر تصمیم و موضع گیری  کشورهای اروپایی نادیده گرفت. بسیاری در جهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر چشم دوخته اند به ویژه که گروه بایدن اعلام کرده پس از پیروزی آمریکا به برجام باز می گردد و سیاست فشار حداکثری کاهش یافته یا حذف می شود. به طور حتم نتیجه انتخابات در محاسبات استراتژیک دولت های اروپایی در مبادلات تجاری با ایران اهمیت دارد اما این، تنها یک عامل از عوامل موثر بر فعالیت کانال مالی بشردوستانه ایران و سوئیس است و در کنار آن، مسائلی مثل زیرساخت های مالی کانال هم اهمیت دارد.
 
پول های بانک مرکزی در کشورهای متفاوت بلوکه شده است و این  خبر تازه ای ای نیست. یکی از چالش های کانال  مبادلات بشردوستانه ایران و سوئیس این است که چطور بتوانیم از این پول های بلوکه شده در این بستر ارزی استفاده کنیم. در واقع یک اهرم در فعالیت هر چه بیشتر این کانال مالی وارد شدن دسترسی ایران به پول های بلوکه شده در کره جنوبی، چین، هند و ژاپن و عراق است و باید دید روابط ایران با این کشورها چگونه پیش می رود.
 
در شرایط کنونی باید نسبت به فعالیت بیشتر کانال مالی بشردوستانه ایران و سوئیس صبور بود به ویژه که این کانال می تواند نقش پررنگی در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای اقتصاد ایران ایفا کند. با پیروزی جوبایدن در این انتخابات، بازگشت آمریکا به برجام یا هر نوع اقدامی برای کاهش فشار تحریم ها به ویژه تحریم های بانکی طول می کشد. اگر بایدن در انتخابات نوامبر پیروز شود، دولت را در عمل در ژانویه سال آینده تحویل می گیرد و تا تصمیم گیری و اجرای آن به زمان بیشتری نیاز است. در این فاصله زمانی ایران می تواند با اتکا به بسترهای مالی مثل اینستکس  و  کانال مالی تبادلات بشردوستانه ایران و سوئیس، از فرصت پیش آمده به ویژه در زمینه تامین کالای کشاورزی و دارویی به خوبی استفاده کند.