بازگشت کارخانه ها به کارخانه دارها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،واحد‌های تولیدی تملک شده به دلیل بدهی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار با شرایط آسان به صاحبان اولیه خود برگردانده می‌شوند. در ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای کرونا بر کسب‌وکارها تعداد زیادی از واحدهای تولیدی توان پرداخت اقساط بانکی خود را نداشته‌اند و این مجموعه‌ها از سوی بانک‌ها تملک شده‌اند. اگر چرخی در شهرک‌های صنعتی بزنید به‌خوبی می‌بینید که جلوی در بسیاری از کارخانه بنرهای بزرگی وصل شده و از تملک واحدهای صنعتی از سوی بانک خبر داده است، اتفاقی که علاوه بر توقف تولید در تعداد زیادی از واحدهای صنعتی، بیکاری تعداد زیادی از کارگران را هم به دنبال داشته است. با توجه به این شرایط حالا دولت به دنبال آن است که بار دیگر این کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به صاحبان قبلی‌شان بازگردد و تولید را دوباره شروع کنند. البته هنوز مشخص نیست که چه تسهیلات و شرایطی برای کارخانه‌داران در نظر گرفته خواهد شد و حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به این جمله بسنده کرده است:« شورای پول و اعتبار مصوب کرده تا بانک‌ها، آن دسته از واحد‌های تولیدی تملک شده به دلیل بدهی را، با شرایط آسان به صاحبان اولیه خود برگردانند.»
 
چندی پیش ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه هم به بانک‌ها هشدار داد از تعطیلی مراکز تولیدی تملک شده خودداری کرده و مهلت دهند تولیدکننده با ادامه فعالیت نسبت به پرداخت بدهی اقدام کند. او گفت:« بانک‌ها حق ندارند کارگاه یا کارخانه‌های تملک شده را تعطیل و چرخ‌های تولید را متوقف کنند. در صورت مشاهده چنین مواردی با عاملان برخورد خواهد شد. امروزه حرکت درآوردن چرخ‌های تولید، یکی از اولویت‌های مهم بوده و باید به لحاظ قانونی و پرداخت تسهیلات و اعتبارات بانکی از کارآفرینان حمایت کرد.»
 
در ماه‌های گذشته بدهی انباشت شده بانکی عملاً به چالش جدی برای بسیاری از واحدهای تولیدی بدل شده و کارخانه‌ها که با کمبود نقدینگی مواجه هستند عملاً توان بازپرداخت اقساط بانکی خود را ندارند و همین به ماجرای پیچیده‌ای بدل شده است: معوقان بانکی، ضبط شدن کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از طرف بانک‌ها، تعطیلی واحد‌های تولیدی و درنهایت بیکاری کارگران.»
 
اگر سری به سامانه اموال مازاد بانک‌ها بزنید با لیستی از کارخانه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در شهر‌های مختلف کشور برای فروش گذاشته‌شده‌اند، واحدهای تولیدی که تا پیش‌ازاین صاحبانی داشته و از سوی بانک تملک شده و حالا به فروش گذاشته‌شده‌اند. اما نکته جالب این است که در شرایطی بانک‌ها اقدام به تملک کارخانه‌ها می‌کنند که دولت و وزارت اقتصاد و دارایی بارها اعلام کرده‌اند بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند و بانک‌ها موظف هستند اموال و دارایی‌های مازاد خود را بفروشند