گردونه خودروسازان برای چه کسانی می‌چرخد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قرار است امروز و فردا قرعه‌کشی برای فروش 25 هزار خودرو بین 5 میلیون متقاضی ثبت‌نام کننده برای خرید خودرو ( که واجد شرایط بوده‌اند) برگزار شود و عملاً شانس هر فرد شرکت‌کننده یک به 200 نفر است. این قرعه‌کشی البته در روزهای گذشته حاشیه‌های بسیاری به همراه داشته است و بسیاری معتقد هستند روش کنونی برای واگذاری خودرو آن‌هم به‌صورت بخت‌آزمایی روش مناسبی نیست و خود به هیاهو در بازار خودرو دامن می‌زند. این قرعه‌کشی بین افرادی برگزار می‌شود که دارای پلاک فعالی نیستند و ظرف ۳۶ ماه گذشته نیز خودرویی از خودروسازان خریداری نکرده‌اند. درواقع وزارت صمت و خودروسازان به دنبال این هستند که در این قرعه‌کشی‌ها مصرف‌کنندگان واقعی خودرو دریافت کنند و نه افرادی که به دنبال دلالی در بازار خودرو هستند. مسئولان وزارت صمت معتقدند در سال‌های گذشته و فروش خودروهای با روش ثبت‌نام باعث شده است که دلالان با ثبت‌نام خودروهای متعدد به التهاب در بازار دامن بزنند و بازار خودرو با احتکار هزاران خودرو مواجه شود و در نبود عرضه باوجود تقاضای بالا قیمت‌ها به‌سرعت افزایش یابد.   
 
دراین‌بین اما نکته جالب این است که 87 درصد ثبت‌نام کنندگان برای خرید خودروهایی اقدام کرده‌اند که بیشترین حاشیه قیمتی را دارد و این باز به معنی آن است که بیشتر این افراد به دلیل دریافت سود و اختلاف بیشتر نرخ کارخانه با بازار آزاد برای این خودروها ثبت‌نام کرده‌اند و درواقع نگاه مصرفی ندارند بلکه از همین حالا به فکر فروش هستند.طبق اعلام مسئولان وزارت صمت ثبت‌نام برای خرید خودرو به روش قرعه‌کشی تا پایان سال در چند نوبت دیگر هم برگزار می‌شود، اقدامی که به نظر کارشناسان هدف اصلی اجرای آن از سوی وزارت صمت کاهش التهاب در بازار است. طرح بعدی که با پایان قرعه‌کشی کنونی قرار است اجرا شود شامل پیش‌فروش یک‌ساله با ۷۵ هزار دستگاه خودرو است.
 
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وزارت صمت و خودروسازان، حداقل تا پایان سال، سه بار دیگر قرعه‌کشی صورت خواهد گرفت؛ اما گام بعدی در برنامه‌ریزی‌ها برای فروش، پیش‌فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو به‌صورت یک‌ساله است که به‌زودی در قالب اطلاعیه‌هایی از سوی خودروسازان اعلام خواهد شد. اما این قرعه‌کشی‌ها در حالی برگزار می‌شود که به اعتقاد کارشناسان پیام اصلی ثبت‌نام بیش از 5 میلیون نفر برای خرید خودرو، موج بزرگ نقدینگی در کشور است. موجی به وسعت حدود 2500 هزار میلیارد تومان که می‌تواند هر بازاری ازجمله خودرو را فلج کند.