سهام عدالتتان را نفروشید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر با اشاره به مطلب بالا به سناگفت: آموزش در امر سرمایه گذاری نکته بسیار ضروری در بازار است که از هیجانات سرمایه‌گذاری کاسته و آرامش بیشتری را به بازار تزریق می کند. بسیاری از تازه واردان به بازارسرمایه، بدون اینکه درک درستی از وضعیت سودآوری شرکت، ریسک‌های سرمایه‌گذاری، شاخص‌های تاثیر گذار صنعت، شاخص‌های کلان اقتصادی و ریسک سیسنماتیک و غیرسیتمانیک داشته باشند، بدون توجه به گزارشات شرکت و جریانات اقتصادی و بازدهی متصور از آن، اقدام به معاملات سهم می‌کنند و این روند می تواند به تعادل رسیدن قیمت را به تاخیر بیندازد.
 
افشاری بیان کرد: به نظر من قیمت ها به صورت غیرواقعی بالا نرفته و در این مدت، شاهد اصلاح در اکثر نمادها بودیم که این اصلاح هم به نظرم اتفاق خوبی است و به تعادل بازار کمک می کند ولی آنچه واضح است با توجه به رشد قیمت نفت، افزایش قیمت کامودیتی‌ها، سودآوری شرکت‌ها، بحت تسعیر ارز و همچنین انتظارات تورمی بازار در اکثر نمادها رشد غیرواقعی ندارد.
 
وی تاکید کرد: معتقدم، کنترل رفتارهای هیجانی، ایجاد برنامه آموزشی به عنوان پیش فرض سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه، هدایت مردم به سمت شرکت های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری و در پیش گرفتن برنامه منظم‌ و ایجاد فرصت فعالیت برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق های بازنشستگی به شکل منسجم و هدفمند، بازار را از فضای کنونی خارج می‌کند.
 
سهام عدالت خود را نفروشید
 
این کارشناس بازارسرمایه در خصوص سهام عدالت نیز تصریح کرد: این سهام در قالب بسته‌ای حدودا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شامل ۳۶ شرکت بزرگ و فعال، وارد بازار سرمایه شده است که بنابر آخرین ابلاغیه های موجود در حدود ۳۰ درصد آن در طول یک سال قابلیت آزادسازی دارد.   
 
مدیر سرمایه گذاری تامین سرمایه سپهر در توصیه به سهامداران سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه در شرایط تورمی قرار داریم و نگهداری وجه نقد در این شرایط قدرت خرید مردم را کاهش می دهد، به نظرم نگهداری سهام در شرایط کنونی با توجه به نوع شرکت های سهام عدالت که عمدتا از صنایع فلزات اساسی، پالایشگاهی و پتروشیمی هستند می‌تواند برای سهامداران مناسب باشد، زیرا این شرکت‌ها هم بازدهی عملیاتی مناسبی دارند و هم ریسک نقد شوندگی خاصی ندارد.
 
یک پیشنهاد
 
افشاری پیشنهاد کرد: به نظر من می توان زمانبندی و سیستم واگذاری سهام عدالت را از زمان معاملات در بازارسرمایه جدا کرد تا به ساختار بازار فشار وارد نشود، به این معنی که خریدار و ساعت معاملاتی متفاوتی داشته باشد. به طور مثال آنهایی که قصد دارند سهام عدالتشان را (در راستای عرضه بسته ۳۰ درصدی) واگذار کنند، این بسته را تنها به شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌ها (با یک تخفیف مشخصی که برای آن صندوق ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صرفه باشد) واگذار کنند. البته عرضه سهام عدالت، عرضه شدیدی نیست که بخواهد بازار را دچار تزلزل کند .
 
عرضه به طور پله‌ای انجام می‌شود، ریزش نداریم
 
وی افزود: ضمن اینکه بارها از طرف وزارت اقتصاد هم اعلام شده است که این عرضه به طور پله ای خواهد بود و همانطور که در بالا اشاره شد ظرف یک سال آینده نهایتا ۳۰ درصد آن قابل آزادسازی است. این میزان حدودا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که باتوجه به حجم موجود معاملات در بازار قابلیت ساماندهی دارد. در این میان، این اجازه هم به کارگزاری‌ها و بانک‌ها داده شده که با توجه به صلاحدیدشان و در زمانی که بازار کشش آن را دارد، عرضه‌ها را انجام دهند.