قیمت نفت به بالاترین نرخ سه‌ماهه رسید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پیش‌بینی اینکه اوپک و کشورهای متحدش کاهش تولید را تا ماه ژوئیه افزایش خواهند داد، باعث شد که قیمت نفت بالا رود. هرچند حتی با این افزایش قیمت، چشم‌انداز نیمه دوم سال همچنان نامعلوم است. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
معاملات آتی نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت، برای نخستین بار از اوایل ماه مارس، دیروز به بالای 42 دلار در هر بشکه افزایش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت امریکا به بیش از 39 دلار در هر بشکه رسید.
 
دو منبع آگاه در اوپک به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اوپکی‌ها روز شنبه برای گفتگو درباره تمدید کاهش تولید تا یک ماه دیگر با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.
 
اعضای اوپک و متحدانش ازجمله روسیه و مکزیک در حال حاضر متعهد شده‌اند تولید ماهانه در ماه می و ژوئن را 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این میزان با شروع تقاضا برای نفت، به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد.
 
بجورنار توهاجن، رئیس بازارهای نفت در Rystad Energy در یادداشتی متذکر شد که تولیدکنندگان نفت هنوز برای مدیریت تعادل بازار مسیر سختی در پیش دارند. به گفته او کشورهایی مانند عربستان سعودی می‌خواهند از پایین نگه‌داشتن امکانات ذخیره‌سازی، کمک به افزایش قیمت‌ها در یک سطح پایدار محافظت کنند. حتی اگر تقاضا بیش از عرضه شود، این به این معنی نیست که مشکلی وجود ندارد.
 
قیمت جهانی نفت طی شش هفته گذشته با کاهش محدودیت‌ها در رفت‌وآمد و بازگشایی اقتصادها، افزایش‌یافته است. هر بشکه نفت خام برنت پس از برخورد با پایین‌ترین سطح خود در ماه آوریل، حالا بیش از دو برابر شده است. بااین‌حال قیمت‌ها در همین سطح کم باقی خواهند ماند. در اوایل ژانویه نفت خام برنت نزدیک به 69 دلار در هر بشکه دادوستد می‌شد.
 
بااین‌حال سرمایه‌گذاران وضعیت را رو به بهبود می‌بینند. البته بستگی به این دارد که در ماه اوت چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی کارشناسان گمان می‌کنند که تولید در این ماه دوباره افزایش خواهد یافت.
 
با ترک خانه‌ها و دورکاری، بازگشت به محل کار –شاید با اجتناب از حمل‌ونقل عمومی به نفع اتومبیل شخصی- باز شدن دوباره مرزها، دیگر نیازی به کاهش تولید برای حفظ قیمت‌ها نباشد. عربستان سعودی هم که کاهش تولید یک‌میلیون بشکه مازاد نفت در ماه ژوئن را متعهد شده دیگر اجازه خواهد داد تولید دوباره به مسیر قبل برگردد.
 
بااین‌حال، ریسک‌ها همچنان باقی خواهند ماند. موج دیگری از شیوع کرونا می‌تواند لحظات مهمی برای تقاضا رقم بزند. به‌طور قطع می‌توان گفت که مردم به همان سرعتی که انتظار می‌رود، به عادت‌های قدیمی خود بازخواهند گشت.