رشد چشمگیر میزان دارایی های بانک ایران زمین تا پایان سال ۹۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ عملکرد بانک ایران زمین که با نماد «وزمین» مشخص می شود از رشد چشمگیر میزان دارایی ها تا پایان سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن خبر داده و این در حالیست که عملکرد این بانک در حوزه سپردها نیز با روند روبه رشدی همراه بوده است.
بررسی صورتهای مالی بانک ایران زمین منتهی به پایان سال 98 در سامانه کد ال نشان می دهد این بانک علی رغم چالش پاندومی کرونا و همچنین دستور العمل های متعدد بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده توانسته عملکرد نسبتا مثبتی را در کارنامه خود به ثبت رساند به گونه ایکه موجودی های نقدی این بانک از مبلغ ۵۵۹,۶۱۸  میلیون ریال در سال 97 به ۲,۰۶۸,۷۵۳ میلیون ریال در سال 98 رسیده که رشد 270 درصدی را در پی داشته است همچنین مطالبات وزمین از بانک مرکزی نیز با رشد 45 درصدی ۴۰,۵۰۴,۳۹۷  میلیون ریال بوده و این در حالیست که در سال  98بدهی به صندوق توسعه ملی به صفر رسیده است. البته عملکرد مثبت این بانک تنها به مطالبات از بانک مرکزی ختم نشده به طوریکه در دارایی های نامشهود ، ثابت و سایر دارایی ها به ترتیب روند رشد 15، 42 و 21 درصدی را شاهد هستیم و جمع د ارایی های این بانک را در این سه حوزه به 705,319.243 میلیون ریال رسانده است. اگرچه که در کنار رشد چشمگیر دارایی ها میزان سرمایه گذاری های وزمین در سهام و اوراق بهادر با افت 76 درصدی نسبت به سال 97 مواجه شده و از ۲,۵۰۷,۶۴۷ به ۶۱۲,۸۴۴ در سال 98 کاهش یافته است .
بررسی ها نشان می دهد این بانک خصوصی از جمله موسساتی بوده که با وجود کاهش نرخ سود سپرده  که چالش خروج نقدینگی و سپرد ه ها را از نظام بانکی به همراه داشت از جمله بانک هایی بوده که در سپرده های دیداری رشد 72 درصدی را رقم زده و مبلغ۱۰,۵۱۷,۶۷۷ میلیون ریالی را تا پایان سال 98 رقم زده است همچنین در بخش سپرده های سرمایه گذاری مدت دار نیز توانسته مبلغ۲۲۴,۲۱۴,۷۶۳ میلیون ریال در سال 97 را با رشد 43 درصدی به میزان۳۲۰,۱۳۰,۱۳۸ میلیون ریال در پایان سال 98 رسانده است . اگرچه که در بخش سپرده های پس انداز با کاهش اندک 10 درصدی مواجه شده اما رشد بی سابقه 251 درصدی در بخش سایر سپرده ها نشان دهنده عملکرد قابل قبول این بانک در سال گذشته بوده است . لازم به ذکر است آمار منتشر شده در سامانه کدال نشان می دهد سود انباشته این بانک ۷۴,۲۱۰,۵۴۰ میلیون ریال و همچنین میزان جمع حقوق صاحبان سهام ۷۰,۰۶۹,۳۲۹ میلیون ریال بوده که این رقم برای مجموع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام به ۳۴۹,۹۶۴,۲۰۰ میلیون ریال رسیده است.
گزارش:معصومه افلاکی