بخش‌خصوصی از مجلس یازدهم چه توقعی دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی با تعیین اعضای هیات رئیسه، فعالیت رسمی خود را برای یک دوره چهارساله آغاز کرد که به گفته آگاهان، این فصل از مجلس به دلیل وضعیت موجود کشور از بعد داخلی و بین‌المللی، نقش و وظیفه‌ای تعیین‌کننده بر عهده دارد.
 
در این شرایط، بخش ‌خصوصی و صاحبان کسب‌و‌کار که به واسطه فعالیت‌های اقتصادی و اثرپذیری بالای آن از تصمیم‌سازی‌ها، همواره گوشه چشمی به مصوبات و تصمیمات نهاد قانون‌گذاری کشور دارند، با حساسیت خاص خود تحولات رخ داده در این نهاد را رصد می‌کند.
 
از همین رو، در گفت‌و‌گو با برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، انتظارت بخش‌خصوصی از مجلس یازدهم را به بحث گذاشته و دیدگاه‌های آنان را جویا شده‌ایم.
 
خودداری از تصویب قوانین جدید
 
علیرضا کلاهی صمدی، نماینده بخش صنعت در هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که نظارت بر اجرای قوانین مصوب باید در اولویت کاری نمایندگان دوره یازدهم مجلس باشد. به گفته این فعال اقتصادی، سبد تصویب قوانین و مقررات در مجلس دیگر پر شده و بهتر است که نمایندگان مردم در این دوره، از تصویب قوانین جدید امتناع کنند و نظارت بر اجرای آن بخش از مصوبات قبلی که تنها روی کاغذ مانده را تقویت کنند.
 
او در عین حال، سیاست‌های اقتصادی صنعتی کشور را نادرست دانسته و بر این نکته تاکید می‌کند که این سیاست‌ها عمدتا مشوق‌هایی برای صنایع با ارزش افزوده پایین بوده که خروجی آن جز رشد اقتصادی کمتر از 2 درصد طی چند دهه اخیر نیست.
 
جلوگیری از تصمیمات خلق‌الساعه
 
احمدرضا فرشچیان، نماینده بخش کشاورزی در هیات نمایندگان اتاق تهران که ریاست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی این اتاق را نیز برعهده دارد، می‌گوید آنچه که بخش کشاورزی را آزار می‌دهد، تصمیمات خلق‌الساعه و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های یک‌شبه است و این انتظار را از نمایندگان دوره یازدهم مجلس دارد که مقابل تصمیمات دولت برای اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در این بخش بایستند.
 
او همچنین نمایندگان دوره یازدهم مجلس را از تصویب قوانین و مقرراتی که منجر به کوچک‌تر شدن سفره کشاورزان می‌شود، برحذر داشت و معتقد است که کشاورزان در عین کثرت جمعیت، جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و باید علاوه بر آنکه مراقب بود که مصوبات و تصمیم‌سازی‌ها در مجلس به این قشر آسیب وارد نکند، قوانین حمایتی در این بخش را توسعه داد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با انتقاد از اینکه طی چند سال اخیر به ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی در کشور کمتر توجه شده، از همین رو صنعت کشاورزی ایران نتوانسته جایگاه مناسبی در عرصه بین‌المللی به دست آورد، افزود: این رویکرد ضعیف، منجر به آن شده که کشاورزی ایران همچنان با مدرنیزه و جهانی شدن فاصله داشته باشد.