بدترین رکوداقتصاددر ۹۰ سال گذشته رخ خواهد داد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آژانس بین المللی انرژی معتقد است که شیوع ویروس کرونا راه را برای بزرگترین کاهش سرمایه گذاری جهانی در تاریخ هموار کرده است، این در حالی است که هزینه های سال جاری در بخش های اصلی کاهش یافته است. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، در نشست سالانه انرژی جهان که امروز برگزار شد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که کاهش سرمایه گذاری انرژی در سرتاسر جهان هم از لحاظ مقیاس و هم از لحاظ سرعت، مبهوت کننده بوده است.
 
این آژانس هشدار  داد که تاثیر اقتصادی بحران بهداشت عمومی می تواند پیامدهای جدی برای امنیت انرژی و انتقال انرژی پاک داشته باشد.
 
فاتح بیرول، مدیراجرایی آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد: سقوط تاریخی در سرمایه گذاری انرژی جهانی به دلایل زیادی بسیار نگران کننده است. او ادامه داد: این به معنای شغل های از دست رفته و فرصت های اقتصادی امروز است، در حالی که فردا برای بهبود اقتصاد به این منابع نیاز داریم.
 
*هزینه جهانی برق به نفت رسید
 
براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، بیش از 5.5 میلیون نفر در سرتاسر جهان به بیماری کرونا مبتلا و بیش از 346 هزار و 700 هزار کشته شده اند. این شیوع به این معنی بود که کشورها مجبور به تعطیلی اقتصاد شدند و محدودیت هایی برای زندگی روزانه میلیاردها انسان اعمال شده است.
 
با محدودیت های سختگیرانه که سفرهای جهانی را به بن بست نزدیک کرده است، انتظار می رود که بدترین رکود اقتصاد از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 رخ دهد.
 
آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که سرمایه گذاری جهانی پس از بحران ویروس کرونا در مقایسه با سال گذشته، 20 درصد کاهش یابد. مطمئنا این سقوط تقریبا 400 میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته خواهد بود.
 
در همین حال، آژانس انرژی مستقر در پاریس گفت ترکیبی از کاهش تقاضا، کاهش قیمت انرژی و افزایش عدم پرداخت قبض به این معنی است که درآمد انرژی برای دولت ها و صنایع قرار است در سال 2020، یک تریلیون دلار سقوط کند.
 
این گروه ادامه داد که برای اولین بار، هزینه جهانی برای نفت پایین تر از مقدار صرف شده در برق بوده است. به گفته بیرول، شبکه های برق به عنوان زیربنایی مهم در پاسخ به بحران سلامتی شناخته شده اند.