بحران چک‌های برگشتی نزدیک است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شصت‌و‌هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت وبخش خصوصی استان تهران که برابر معمول در محل اتاق بازرگانی تهران و با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های حفاظتی برگزار شد، میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا طی سه ماه گذشته، از سوی مدیران بخش ‌خصوصی و دولتی تشریح شد.
 
همچنین در این نشست، از تلاش‌های محمد امامی‌امین، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، که به تازگی با حکم وزیر (سابق) صنعت، معدن و تجارت به ریاست ستاد تسهیل و مقابله با تحریم منصوب شده، تقدیر شد. هم‌چنین بر اساس حکم استاندار تهران، پس از این حشمت‌اله عسگری مسئولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران را برعهده دارد.
 
مزایای کرونا برای بروز واقعیت‌ها در اقتصاد
 
در ابتدای این نشست شورای گفت‌وگو، استاندار تهران با اشاره به آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا طی مدت سه ماه گذشته، از برخی دستاوردهای مثبت طی مدت بروز این بیماری در کشور نیز یاد کرد. انوشیروان محسنی بندپی گفت: طی این مدت برخی از مقررات و موانع دست‌و‌پاگیر در حوزه‌های تولید و اقتصاد برداشته شد که نشان داد می‌توان با حذف این موانع به بخش اقتصاد شتاب داد بی آنکه مشکلاتی ایجاد شود.
 
وی در همین زمینه، به تسهیل ایجاد شده برای تولید برخی اقلام و تجهیزات پزشکی در کشور از سوی واحدهای تولیدی از جمله ماسک و دستکش اشاره کرد و افزود: واحدهای تولیدی در استان تهران طی این مدت به خوبی توانستند نیازهای عموم و مراکز درمانی را برطرف کنند.
 
محسنی بندپی همچنین از تلاش‌های مراکز درمانی در کنار دستگاه‌ها و نهادهای بخش‌خصوصی و دولتی در استان تهران برای کاهش آسیب‌های کرونا به نیکی یاد کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 88.8 درصد مبتلایان در تهران بهبود یافته‌اند.
 
استاندار تهران سپس به سال جهش تولید اشاره کرد و افزود: طی 40 سال گذشته، همواره متکی به اقتصاد دولتی بوده‌ایم و از واگذاری امور اقتصادی به مردم طفره رفته‌ایم، در حالی که دیگر همگان به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی در اقتصاد نداریم و برای جهش تولید و عبور از مشکلات پیش روی کشور، باید در این مسیر با جدیت گام برداشت.
 
محسنی بندپی افزود: آمارهای اخیر نشان می‌دهد که به دنبال شیوع کرونا و بحران‌های پیش آمده برای واحدهای کسب‌و‌کار در کشور، در مجموع تاکنون 750 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 160 هزار نفر متعلق به استان تهران هستند، بنابراین اگر مشکلات و گره‌ها را سریع‌تر باز نکنیم، با رکود و بیکاری بیشتری در تهران مواجه خواهیم شد.
 
آغاز به کار پنجره واحد در اتاق تهران
 
رئیس اتاق تهران نیز در این جلسه، به اقدامات اتاق بازرگانی و بخش‌ خصوصی و نیکوکاران این بخش در کاهش آسیب‌ها و نگرانی‌های کرونا در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه 261 بیمارستان در سراسر کشور تحت پوشش رفع نیازهای درمانی اتاق‌های بازرگانی و کارآفرینان بخش‌ خصوصی قرار گرفتند، افزود: رقم کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده از سوی اتاق تهران، اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها طی این مدت به 150 میلیارد تومان رسید.
 
مسعود خوانساری در عین حال، به تدوین بسته جامع راهکار گذار اقتصاد کشور از بحران کرونا در اتاق تهران و ارسال آن به دولت اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران، آزادسازی سهام عدالت بود که چندی پیش نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت و به مرحله اجرا درآمد.
 
رئیس اتاق تهران در ادامه، با بیان اینکه کرونا باعث شد که برخی از واقعیت‌ها در اقتصاد کشور نمایان شده و مسجل شود، افزود: این اتفاق تلخ اثبات کرد که می‌توان با دورکاری و کوچک‌سازی در دولت، امور را پیش برد بی آنکه مشکلاتی ایجاد شود. همچنین، نشان داد که قوانین و مقررات زائد را می‌توان بدون واهمه برداشت و از بوروکراسی‌های موجود دست برداشت و نتیجه مثبت آن را در بخش‌ اقتصادی شاهد بود.
 
خوانساری سپس به پیش‌بینی‌ها از کسری بودجه امسال دولت اشاره کرد و افزود: کسری بودجه دولت برای امسال اجتناب‌ناپذیر است حال اگر یکی از منابع درآمدی کشور را صادرات غیرنفتی بدانیم، باید در تسهیل روند آن تلاش جدی صورت گیرد و دولت موانع پیش روی صادرات را به حداقل برساند.
 
وی همچنین بورس و ظرفیت‌های پیدا و پنهان آن اشاره کرد و گفت: امروز تعداد اعضای فعال در بورس از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته است و در حالی که باید مراقب بود که اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه به بیراهه نرود، دولت نیز باید سهام بنگاه‌های خود را در این بازار عرضه کند و در این زمینه نیز تنها اکتفا به عرضه سهام مالکیتی نکرده و سهام مدیریتی بنگاه‌ها نیز واگذار شود.
 
رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، از شروع به کار پنجره واحد در اتاق تهران طی هفته آتی خبر داد و افزود: استقرار و فعالیت پنجره واحد در اتاق تهران برای اولین بار در کشور و با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد خواهد شد و این اتفاق به خوبی می‌تواند آثار مثبتی بر بهبود رتبه ایران در شاخص‌های کسب‌و‌کار به جای گذارد.
 
آسیب شدید صنعت پوشاک از کرونا
 
در ادامه این نشست، بررسی میزان خسارت کرونا بر رسته‌های کسب‌و‌کار در کشور از سوی نمایندگان دولت و بخش خصوصی حاضر در جلسه مطرح شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه در مجموع 17 هزار 500 واحد صنعتی در استان تهران دارای پروانه بهره‌برداری بوده و مشغول به فعالیت هستند، افزود: بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که به دنبال شیوع ویروس کرونا، تنها صنایع غذایی و صنایع شوینده و بهداشتی از کرونا در امان مانده و به دلیل جهش تقاضا طی این مدت، رشد نیز داشته‌اند و سایر صنایع آسیب‌های جدی دیده‌اند.
 
یداله صادقی از صنایع پوشاک و کیف و کفش، به عنوان بخش‌های اقتصادی یاد کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، آسیب شدید دیده‌اند. به گفته صادقی، صنایع مرتبط با مصالح ساختمانی و معدنی و سایر صنایع غیرخوراکی از جمله لوازم شیشه‌ای، پلاستیکی، چاپ، برق و الکترونیک و نیز قطعات خودرو و خودرو، متضرر شده‌اند.
 
همچنین به گفته وی، در مجموع 8 هزار واحد صنعتی از حدود 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران متحمل خسارات شدید ناشی از کرونا شده‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین از برآورد کاهش 30 درصدی صادرات استان تهران طی مدت سه ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: این در حالی است که صنوف مختلف در استان نیز متحمل خسارات شدیدی شده‌اند.
 
به گفته صادقی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بسته پیشنهادی 26 بندی برای جبران خسارات واحدهای صنعتی و صنوف مستقر در تهران تدوین و در اختیار دولت قرار داده است.
 
بحران چک‌های برگشتی نزدیک است
 
رئیس اتاق اصناف استان تهران، نیز در سخنانی در این نشست، با اشاره به وجود 134 اتحادیه صنفی و 280 هزار واحد صنفی در استان تهران، افزود: به جز 15 درصد از واحدهای صنفی در استان که طی مدت اخیر شیوع کرونا فعال بوده‌اند، مابقی صنوف آسیب جدی دیده‌اند. بیش از 7 میلیون اشتغال در اصناف کشور در آسیب ناشی از کرونا قرار دارند که باید برای آنها فکر چاره ای شود.
 
قاسم نوده فراهانی همچنین به بحران چک‌های برگشتی در صنوف اشاره کرد و افزود: طی نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، خواستار عدم بازگشت چک‌های وصولی صنوف از سوی بانک‌ها و یا اجازه تنفس حداقل سه ماهه شدیم که این درخواست انجام نشد.
 
وی افزود: از نیمه دوم خرداد ماه امسال، مشکلات جدی ناشی از چک‌های برگشتی نمایان خواهد شد. (گزارش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران را اینجا بخوانید)
 
زمین‌گیر شدن واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز از تعطیلی 80 درصد از 135 پروژه‌ زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران طی دو ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.
 
صابر پرنیان همچنین از تاخیر در ارائه مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های دولتی برای ایجاد زیرساخت‌ پروژه‌های شهرک‌ها صنعتی در استان تهران طی این مدن خبر داد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور نمونه در شهرک صنعتی شمس‌آباد در بازه زمانی 15 اسفندماه سال گذشته تا 30 فروردین ماه امسال، میزان خروجی بار از این شهرک صنعتی 30 درصد کاهش یافته است.
 
وی در عین حال تصریح کرد که طی این مدت، به دلیل تقاضای بالا برای مصرف مواد شوینده و بهداشتی، بخش عمده ای از واحدهای تعطیل شده این صنعت به چرخه تولید بازگشته و برخی دیگر از واحدها نیز خطوط تولید خود را برای مقابله با کرونا تغییر داده‌اند. (گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران را اینجا بخوانید)
 
انتقاد از طرح دولت برای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا
 
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه دولت به رغم وعده و وعیدهایی که تاکنون اعلام کرده، هیچ کمکی به واحدهای تولیدی که از کرونا آسیب دیده‌اند تخصیص نداده، گفت: از نظر کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار، وام و تسهیلات بانکی کمک قلمداد نمی‌شود.
 
علیرضا میربلوک با بیان اینکه، آنچه که از سوی دولت در دستورکار کمک و حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده قرار گرفته، گنگ و نامفهوم است، افزود: باید گفت با ورشکستگانی که طی دو ماه گذشته دارایی‌های خود را از دست داده‌اند، اینگونه برخورد نمی‌شود که دولت در پیش گرفته است.
 
میربلوک در ادامه تصریح کرد که دولت باید تعاریف خود از مقوله کمک و حمایت از بنگاه‌ها در شرایط بحرانی را اصلاح کند، افزود: بخشودگی جرایم مالیاتی و بیمه‌ای حداقل به مدت 3 سال یکی از درخواست‌های جدی بخش خصوصی است.
 
در ادامه این نشست، پروانه رضایی بختیاری، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز طی توضیحاتی به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای کمک و پشتیبانی از شاغلان آسیب‌دیده از شیوع ویروس کووید19 در کشور اشاره کرد و در خصوص ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری در استان تهران نیز افزود: تاکنون 158 هزار نفر در استان تهران در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده ثبت‌نام کرده‌اند که پس از بررسی‌های به عمل آمده، 147 هزار نفر تا پایان فروردین ماه امسال واجد شرایط شناخته شده‌اند.
 
آسیب‌شناسی آفت کرونا بر کسب‌و‌کار بنگاه‌ها
 
امید هاشمی، مدیر کسب‌و‌کار نوین اتاق تهران نیز در این جلسه، به تشریح گزارش گردآوری شده معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران در ارتباط با آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی پرداخت.
 
وی با بیان اینکه به همین منظور، پرسشنامه‌ای تدوین و برای اعضای اتاق تهران ارسال شد، افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی، به دنبال شیوع کرونا با کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.
 
به گفته هاشمی، نتایج بررسی پاسخ‌ها به این پرسشنامه در زمینه شناسایی مراکز بروز اخلال در فضای کسب‌و‌کار نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی بیشترین اعتراض را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی داشته‌اند.
 
وی همچنین از تدوین پیش‌نویس بسته پیشنهادی معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران برای عبور از مشکلات پیش آمده بنگاه‌های اقتصادی خبر داد و که در بردارنده، راهکارهایی در حوزه امور بانکی، مالیاتی، کسب‌و‌کارهای نوین، تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها است. (گزارش معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران را اینجا بخوانید)
 
در پایان این نشست نیز مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران و دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، با اهدای لوح از تلاش‌های محمد امامی امین معاون سابق هماهنگی‌های اقتصادی استانداری تهران، در طول دوره مدیریت وی در این جایگاه و حضور در شورای گفت‌و‌گو تقدیر کرد.