تولید هم کرونا گرفته
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شوکه اقتصادی ناشی از کرونا واحدهای تولیدی را در شرایط سختی قرار داده و باوجوداینکه چندهفته‌ است بسیاری از تولیدی‌ها به‌خصوص واحدهای کوچک دوباره فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند اما بیشتر صاحبان کسب‌وکار اعلام می‌کنند با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند و ادامه مسیر برایشان بسیار سخت است. یکی از تولیدکنندگان لباس با اشاره به اینکه از ابتدای عید تاکنون سه چک دریافتی او از مغازه‌دارها برگشت‌خورده است، می‌گوید:« نقدینگی در بازار نیست و اصلاً مشتری برای تولیدات ما وجود ندارد برای همین مغازه‌ها دائم اعلام می‌کنند که پول‌ندارند. در دو ماه گذشته سه تا از چک‌های خود من به مبلغ 10، 15 و 5 میلیون تومان که از فروشگاه‌ها گرفته‌ام برگشت‌خورده و صاحبان مانتوفروشی‌ها هم می‌گویند که پول‌ندارند. شاید باور نکنید یکی از مغازه‌دارها که برای کالاهایی که مهر به او تحویل داده بودم چک آخر اسفند گذشته را داده بود حالا که چکش برگشت‌خورده می‌گوید چک قبلی را بیاور تا یک چک برج 5 به تو بدهم؛ یعنی جنس را سال قبل داده‌ام و پولش را حدود یک سال بعد دریافت کنم.»
 
صاحب یک واحد تولیدی کفش هم با اشاره به مشکلات مالی پیش‌آمده برای واحدها می‌گوید:« بازار یک چرخه است اگر مشتری نباشد فروش هم نیست و تولید هم‌معنی ندارد؛ فروشندگان دائم می‌گویند فروش نداشته‌اند و پولی به واحدهای تولیدی پرداخت نمی‌کنند ولی از طرف دیگر جنس فروش‌ها به واحدهای تولیدی فشار می‌آورند که پول مواد اولیه‌شان را پرداخت کنیم و در این شرایط عملا ادامه کار ممکن نیست.»
 
به اعتقاد کارشناسان مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا از سه جهت «اختلال در زنجیره تأمین»، « تأخیر و تعلل مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تولیدی در خرید به دلیل نا اطمینانی از وضعیت آینده» و «اختلال در عرضه مستقیم محصولات به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا» واحدهای تولیدی را با چالش روبه‌رو کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی با اشاره به بحران‌هایی که واحدهای تولیدی با آن‌ها روبه‌رو شده‌اند؛ نوشته است:« ویروس کرونا بر حوزه صنعت تولیدی کشور می‌توان چهار چالش اصلی «بلاتکلیفی واحدهای تولیدی»، «دیون عقب‌افتاده واحدهای تولیدی»، «مشکلات شرکت‌های طرح» و «عدم تمایل به انجام مراودات توسط شرکای تجاری» را ایجاد کند. همچنین با شیوع ویروس کرونا، شوک منفی سمت عرضه در قالب ایجاد چالش در تأمین مواد اولیه و شوک منفی تقاضا به‌صورت کاهش در تقاضا منجر به رکود در صنایع می‌شود.»
 
البته این مشکلات تنها شامل واحدهای تولیدی کوچک نمی‌شود. روز گذشته و در جریان نشست حیات نمایندگان اتاق تهران محمد لاهوتی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال «جهش تولید» گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز از مجرای بانک مرکزی طی دو ماه گذشته، در حال حاضر واحدهای تولیدی به‌شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. بسیاری از واحدهای تولیدی حتی کارخانه‌های دارای بیش از 500 نیروی کار،  اعلام کرده‌اند که ذخیره مواد اولیه آن‌ها تا یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید و با خطر تعطیلی کامل مواجه هستند.»