نفت به مدار رشد قیمت برگشت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،برای مهم‌ترین کالای جهان، هرگز ماهی مثل ماه قبل وجود نداشته است. در همین چند هفته پیش، نفت خام در بعضی نقاط جهان شبیه زباله‌های صنعتی بود، چیزی که شما مجبور به پرداخت به مردم برای از بین بردن آن هستید. اکنون قیمت‌ها در حال افزایش است، از ابتدای ماه می نفت در نیویورک 70 درصد رشد داشته است. ترامپ هم در توییتی نوشت: نفت برگشت. بلومبرگ گزارشی درباره بهبود وضعیت نفت منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، این چرخش ناگهانی رو به بهبود مورد استقبال ریاض و مسکو تا کاخ سفید قرار گرفت. وضعیت سریع‌تر از آن چیزی که بیشتر مردم انتظار داشتند در حال بهبود است، اما آسان نبوده است.
 
کاهش شدید تولید نفت اوپک پلاس و نخستین گام‌ها برای درمان ویروس کرونا، بازار نفت را از پرتگاه قیمت‌های منفی نجات داده است، البته که هرکدام از این دلایل می‌تواند متزلزل و شکننده باشد.
 
به گفته تحلیلگران وضعیت رو بهبود است. اوپک پلاس به‌اندازه کافی تولیدش را کاهش داده و تقاضا هم به‌آرامی رو به رشد است.
 
عصر روز 20 آوریل بود که فروشندگان وحشت‌زده برای اولین بار در تاریخ، قیمت نفت امریکا را زیر صفر دیدند. دریکی از خارق‌العاده‌ترین فاصله‌های 20 دقیقه‌ای تاریخ بازارهای مالی، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به منفی 40.32 دلار در هر بشکه رسید. اتفاقی که باعث شد همه از کارگزاران کهنه‌کار گرفته تا سرمایه‌گذاران خرد، مبهوت بمانند.
 
از آن زمان دو اتفاق بزرگ رخ‌داده است. اول اینکه سیل نفت ناخواسته کاهش‌یافته است. عربستان سعودی جنگ قیمتی خود با روسیه را پایان داد و سیل عرضه به بازار را با کاهش تولید عمیق متوقف کرد. در عوض، این زوج، متحدان خود در اوپک پلاس را رهبری کردند تا عمیق‌ترین و سریع‌ترین کاهش تولید را در کارنامه خود ثبت کنند. شرکت‌های شیل امریکا هم چاه‌های بدون سود را با نرخ بی‌سابقه‌ای تعطیل کردند.
 
محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک در مصاحبه‌ تلویزیونی بلومبرگ گفت: تا 17 ماه آینده، 17 میلیون بشکه نفت خام در روز از بازار خارج خواهد شد.
 
درعین‌حال، کاهش 30 درصدی مصرف جهانی که در ماه آوریل رخ‌داده بود، رو به کاهش است. بازگشایی مشاغل و بازگشتن رانندگان به جاده‌ها از برلین تا پکن، نشان از وضعیت رو به بهبود در سراسر جهان دارد.
 
مازاد نفت در حال کاهش است و از ترس بزرگی که باعث افت قیمت نفت امریکا به محدوده منفی شد -دارندگان قراردادهای منقضی شده، هیچ جایی برای تحویل نفت خام مازاد در هنگام تحویل نداشتند- به نظر می‌رسد جلوگیری شده است.
 
نفت خام وست تگزاس اینترمدیت WTI برای تحویل ماه ژوئن در روز سه‌شنبه با 32.50 دلار در هر بشکه تسویه شد، کمی بالاتر از قیمت ماه ژوئیه. این موضوع یک نشانه واضح است که دارندگان قراردادهای منقضی شده ماه گذشته دیگر از ماجرای بشکه‌های مازاد نمی‌ترسند.
 
به‌این‌ترتیب نگرانی مردم در مورد مکان ذخیره نفت از بین رفته است. قیمت‌ها در بازارهای فیزیکی رو به افزایش است و چشم‌انداز آینده هم رشد را نشان می‌دهد.
 
فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، به ماه گذشته، لقب «آوریل سیاه» داده است، اما بااین‌حال بازار هنوز هم با خطرات قابل‌توجهی روبه‌رو است.
 
بازگشایی اقتصادهای متلاشی شده آسیا، اروپا و قاره امریکا دشوار خواهد بود و می‌تواند هرلحظه موج دوم شیوع ویروس کرونا را برگرداند. از طرفی هم جدیت در کاهش تولید توسط شرکت‌های شیل ایالات‌متحده و اوپک پلاس می‌تواند تضعیف شود.