اجرای عرضه سهام دولت در قالب ETF‌ها با تصویب هیات دولت
به گزارش پایگاه خبری بازارهای مالی(ایستانیوز)، همانطور که در ابلاغیه چند روز پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد، این سازمان مصوبه «واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس» را به نهادهای مالی و کلیه فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرد.
 
معتمد با اعلام آخرین اخبار در این رابطه به سنا گفت: در حال حاضر این ابلاغیه در هیات دولت مطرح شده است به این شکل که از طریق شورای عالی بورس پیش‌نویس آن تهیه شده و از طریق وزیر اقتصاد برای طرح در هیات دولت رفته است.
 
وی افزود: این موضوع در قانون بودجه سال ۹۹، تبصره ۲ بند ۲ آورده شده است و اگر اساسنامه مذکور در هیات دولت مصوب شود، از طریق ریاست جمهوری ابلاغ شده و ساز و کار اجرایی آن توسط بورس پیاده‌سازی خواهد شد.
 
گفتنی است، پیش از این مصوبه واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به کلیه نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرده بود. بنابر این ابلاغیه، در خصوص انتقال سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس متعلق به دولت در مالکیت دستگاه‌های اجرایی و شرکت های تابعه آنها به صندوق‌های موضوع قانون فوق در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات، نقل و انتقال یادشده معاف از پرداخت هرگونه کارمزد باشد.
 
همچنین، این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به موجب قانون بودجه سال ۹۹ تاسیس می‌شوند، جزء صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده و سرمایه‌ گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» در این نوع از صندوق ها قابل احتساب در نصاب حداقل سرمایه‌گذاری در سهام خواهد بود.