۱۰۰ هزار واحد رشد شاخص بورس در یک ماه و نیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛بورس ایران روزهای فوق العاده ای را طی می کند و در شرایطی که به دلیل بحران های اقتصادی شاخص بورس در بیشتر کشورها رو به سقوط است، بورس ایران همچنان با شیبی بسیار سریع رو به بالا حرکت می کند و شاخص کل امروز در آستانه 600 هزار واحد قرار گرفت. نکته مهم این است که شاخص کل بورس ایران کمتر از یک ماه و نیم پیش برای نخستین بار در طول 50 سال گذشته عدد 500 هزار واحد یا نیم میلیون واحدی را رد کرده بود و در واقع در طول یک ماه و نیم گذشته که بخش مهمی از آن نیز به دلیل تعطیلات نوروز و شیوع بیماری کرونا تعطیل بوده است شاخص کل حدود 100 هزار واحد رشد داشته که عددی فوق العاده و می توان گفت حیرت انگیز محسوب می شود.
 
روند رشد بازار سرمایه از اواخر سال 97 آغاز شده است و در ماه های گذشته شیب آن بسیار تند بوده و بارها و بارها رکوردهای جدید از خود در طول 50 سال گذشته برجای گذاشته است. در شرایطی که شاخص کل بازار سرمایه ایران در ابتدای سال گذشته 134 هزار و 354 واحد بود امروز مرز 597 هزار و 94 هزار واحد را هم رد کرد . آمارهای جهانی نشان می دهد که بورس ایران در سال 2019 بیشترین بازدهی را در بین تمامی بورس های کشورها داشته است.
 
امروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۴۹۹ واحد صعود و رقم ۲۱۳ هزار و ۷۸۳ واحد را ثبت کرد. در این بازار یک میلیون معامله ثبت شد که ۵۸ هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال ارزش داشت. از میان ۲۵۲ نماد مثبت و ۸۲ نماد منفی، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس، معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و فلزات و  سرمایه گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. بانک های ملت و تجارت، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و توسعه معادن و فلزات نمادهای پربیننده امروز بورس بودند.
 
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۷۵ واحد رشد روی عدد ۷ هزار و ۷۲۷ واحد ایستاد. معامله گران فرابورس امروز ۶۸۷ هزار معامله به ارزش ۴۸ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال انجام دادند. در فرابورس ۱۵۴ نماد مثبت و ۵۹ نماد منفی بودند که از میان آن ها پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، صنایع ماشین های اداری ایران و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس داشتند. سهامی ذوب آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، گروه صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و صنایع ماشین های اداری ایران نمادهای پربیننده فرابورس بودند.