روند کاهشی تشکیل سرمایه از سال ۹۰ تا ۹۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بررسی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سالهای ۱۳۹۸ - ۱۳۹۰ بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی ایران نشان دهنده آن است که بیشترین سهم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در تولید ناخالص داخلی طی این دوره با ۲۰ درصد مربوط به سال ۱۳۹۰ و کمترین آن با ۱۵ درصد مربوط به سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است.
 
سهم تشکیل سرمایه ناخالص در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد رسیده است که نسبت به دو سال قبل خود ۲ درصد افزایش را نشان میدهد. همچنین در این دوره سهم تشکیل سرمایه ساختمان از GDP طی این سالها کاهش بیشتری داشته و به کم تر از نصف میانگین این دوره رسیده است.
 

به نحوی که سهم آن از ۱۳ درصد سال ۱۳۹۰ به ۶ درصد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ کاهش پیدا کرده است. ارقام ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ حاکی از افزایش رشد تشکیل سرمایه ساختمان است و روند مثبت این بخش از تشکیل سرمایه تاحدی توانسته است شیب کاهنده تشکیل سرمایه را تاحدی مهار کند ولی رقم منفی تشکیل سرمایه ماشین آلات همچنان بالاباقی مانده است.

همچنین پژوهشکده مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد: کاهش سرمایه گذاری ثابت ناخالص هشداری برای تداوم رشد اقتصادی محسوب شده و میتواند روند رشد توسعه ای اقتصاد کشور را برای سالهای آتی با مشکل مواجه کند.

نرخ سود بانکی، نرخ تورم، درآمدهای نفتی، نرخ ارز، میزان سرمایه گذاری خارجی و میزان تسهیلات بانکها از عوامل مؤثری هستند که تشکیل سرمایه را به شدت متأثر کرده و لازم است برای هرکدام از آنها متناسب با نقشی که دارند چاره اندیشی شود.