سایه رکود بر خانه‌های تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار مسکن در حالت رکود به سر می‌برد. بانک جهانی در گزارش سال جدید میلادی خود به کاهش معاملات مسکن اشاره کرده و همچنین افزایش قیمت خانه از پارسال تا امسال را حدود ۷۸ درصد اعلام کرده است. آمار و ارقام داخلی نیز از کاهش معاملات مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون خبر می‌دهند. بنابر آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در فروردین سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 4/3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/32 درصد کاهش نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند که معمولاً زمانی که تعداد معاملات مسکن در تهران به زیر 6 هزار فقره سقوط می‌کند، وضعیت بازار دچار «رکود سنگین» است که بازگشت به روال عادی در آن وضعیت بسیار دشوار می‌شود. در اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 1/12 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/36 درصد افت را نشان می‌دهد.
 
در خردادماه نیز شرایط کاهشی ادامه یافت به طوری که معاملات با حجم 6 هزار واحد مسکونی صورت گرفت که نشان از افت 8/59 درصدی نسبت به خرداد سال گذشته دارد. روند کاهشی حجم معاملات در تیر نیز موجب شد تنها 8/4 هزار واحد مسکونی مورد معامله قرار بگیرد و کاهش 6/64 درصدی را نسبت به تیر سال گذشته ثبت کند. تعداد معاملات در مرداد نیز با 3/3 هزار واحد مسکونی افت 6/72 درصدی را موجب شده است. گزارش بانک مرکزی ایران در خصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال نیز نشان از رکود شدید معاملات در پایتخت دارد. بر این اساس کاهش تعداد معاملات مسکن در تهران در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۳ درصد کمتر شده است. روند تنزلی در مهرماه و آبان‌ماه نیز حجم معاملات 4/3 هزار و 1/4 هزار واحد مسکونی ادامه داشت که به ترتیب افت 7/63 درصدی و 7/40 درصدی را موجب شده است. بعد از ماه‌ها روند کاهشی در آذرماه شاهد افزایش 40 درصدی حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته بوده‌ایم. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این ماه 5/9 هزار واحد مسکونی معامله شده است. روندی که در دی‌ماه نیز ادامه یافت به طوری که با حجم معاملات 7/10 هزار واحد مسکونی شاهد رشد 59 درصد نسبت به دی‌ماه سال گذشته بوده‌ایم.
 
پیش‌بینی سال 99
 
رونق به بازار مسکن بازمی‌گردد؟
 
بازار مسکن تهران که پرحجم‌ترین معاملات در آن صورت می‌گیرد، همچنان رکودی است. هرچند این شرایط کلی بازار مسکن در کشور نیز هست. بر همین اساس این سؤال پیش می‌آید که آیا بخش مسکن قرار است در رکودی چندساله باقی بماند یا این‌که شاهد رونق معاملات همسو با افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. در صورتی که برخی معتقدند رکود سال 98 به سال آینده نیز سرایت خواهد کرد و این روند تا چند سال ادامه خواهد داشت اما در این میان برخی معتقدند که به دنبال کاهش مشکلات شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود./ آینده نگر