تأثیرپذیری خودرو از تحریم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، صنعت خودرو یکی از صنایعی بود که با امضای برجام سروصدای زیادی در خصوص توسعه و پیشرفت آن صورت گرفت. مسئولان با امضای این قرارداد خوشحال و خشنود از برقراری دوباره ارتباط با خودروسازان اروپایی بحث افزایش ظرفیت تولید تا 2000 خودرو در ماه را هدف‌گذاری کردند و رسیدن به این نقطه را مسیری آسان می‌دانستند. هرچند خودروسازان خارجی آمدند اما اندکی بعد از بدعهدی آمریکا و اعمال تحریم‌های تازه از سوی این کشور، این خودروسازان نیز ایران را ترک کردند. اثرات افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا بر اقتصاد کشورمان و صنعت خودرو از سال گذشته آغاز شد اما در سال 98 نیز این موضوع ادامه داشت؛ به طوی که تولید و عرضه خودرو در کشور را با مشکل مواجه کرد. بنابر آمار تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان کشور فروردین ۹۸ را با تولید 42 هزار و 623 دستگاه کاهش بیش از ۴۷ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته آغاز کردند. در اردیبهشت نیز خودروسازان 81 و 418 خودرو سواری تولید کردند که نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش 26/17 را نشان می‌دهد. در خرداد نیز شاهد کاهش 2/38 درصدی را موجب شده است. تیرماه اما تولید خودرو افت جدی کرده است. در این ماه با تولید 24 هزار و 745 خودرو سواری افت بیش از 275 درصدی را نسبت به تیر سال گذشته به خود دیده است. تولید 43758 خودرو سواری در مرداد نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان از افت جدی در این بخش دارد. با این وجود این خودروسازان با تولید 95 هزار و 547 دستگاه خودرو سواری در شهریور افزایش 2/81 درصدی نسبت به ما مشابه سال پیش را رقم زدند.
 
مهرماه سال جاری اما با تولید 47 هزار و 515 دستگاه کاهش 4/38 درصدی را نشان می‌دهد، موضوعی که در آبان نیز ادامه داشت؛ به طوری که تولید 49 هزار و 307 دستگاهی در مقایسه با سال گذشته حکایت از کاهش 7/6 درصدی دارد. در آذر اما ورق برگشت به طوری که تولید 78 هزار و 393 خودروی سواری موجب شد که افزایش بیش از 104 درصدی در این بخش صورت بگیرد.
 
پیش‌بینی 99
 
تداوم مسیر ناهموار صنعت خودرو
 
روند کاهشی تولید خودرو در سال‌های 97 و 98 وضعیت بغرنجی را برای صنعت خودرو رقم زده است. در حالی که قرار بود خودروسازان در سال جاری یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما جمع انواع تولید خودرو در 9 ماه 524 هزار و 167 دستگاه بود که مطمئناً تا پایان سال نیز به رقم برنامه‌ریزی‌شده نخواهد رسید. روند این‌چنینی بی‌شک نشان از آن دارد که خودروسازی در سال 99 نیز در همین مسیر حرکت خواهد کرد. در این میان اما با افزایش قیمت‌های سرسام‌آور، کیفیت پایین نیز قطعاً در تقاضای خودرو مؤثر است که اثر جدی بر تولید و عرضه دارد. در این میان نباید از یاد برد که خودروسازان به واسطه تحریم‌های صورت‌گرفته مشکل جدی در تولید برخی قطعات دارند. موضوعی که موجب توقف خطوط تولید بسیاری از خودروها شده است یا این‌که روند تولید خودروها را بسیار کند کرده است. با وجود تمام این عوامل به نظر می‌رسد خودروسازان سال سختی همچون 98 را پیش رو خواهند داشت.