بازدهی ٨٠ درصدی سهم بانک صادرات ایران در سال ٩٨
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) و به نقل از «بورس ٢٤»، بررسی‌ها نشان می‌دهد عملیات بانکداری نیز در «وبصادر» در سال ٩٨ با تحولات بنیادین همراه شده به گونه‌ای که حاصل عملکرد بانک در نه ماهه نخست سال جاری، ٨٨٠ میلیارد ریال سود بوده که در مقایسه با گذشته، ضمن افزایش سودآوری و مهار کردن روند زیان‌آوری، عملکردی قابل قبول از مدیریت بانک در این دوره به ثبت رسانده است. بررسی فاکتورهای درآمدی و هزینه‌ای نشان می‌دهد تلاش‌های مدیریت بانک برای سروسامان دادن و به سودرسانی در ماه‌های آینده بیشتر منعکس شده و رشد قابل توجه سودآوری در ١٢ ماهه سال جاری و سال ٩٩ بسیار مورد انتظار است.
یکی از مهم‌ترین دلایل سودآوری بانک صادرات ایران در نه ماهه نخست سال جاری رشد درآمدهای مشاع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره مورد بررسی درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری رقمی بالغ بر ١٤ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ٢٥ درصدی را  نشان می‌دهد. این در حالی است که رشد هزینه سود سپرده در نه ماهه ١١٧ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به نه ماهه سال قبل با تنها ٦ درصد رشد کرده است. این موضوعات باعث شده خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری به ٢٧ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم ٥ برابر عدد مربوط به مدت مشابه سال قبل است. این موضوع نشان می‌دهد «وبصادر» حاشیه سود مربوط به نرخ سود تسهیلات و سود سپرده را بهبود بخشیده است.

 

1.jpg


در کنار رشد درآمد های مربوط به اعطای تسهیلات و سپرده‌ها، سایر درآمدهای بانک (اقلام غیرمشاع) نیز با رشد قابل توجه همراه شده است. در این دوره خالص درآمد کارمزد حدود ٣٦ درصد، سود مبادلات ارزی ٩٢ درصد، سایر درآمدهای عملیاتی ١٦ درصد و خالص سایر درآمدها و هزینه ها (غیرعملیاتی) حدود ٤٧ درصد افزایش داشته اند. با این همه درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت در این دوره ناچیز بوده است. بررسی ها نشان می دهد بانک شناسایی این اقلام درآمدی را به سه ماهه چهارم سال موکول کرده است. درآمد وبصادر از محل سرمایه گذاری ها در سال ٩٧ رقمی معادل ١٤٥٠ میلیارد تومان بوده است. رشد چندین برابری سود برخی از شرکت های زیرمجموعه (با توجه به صورت های میاندوره ای) از جمله گروه مالی سپهر صادرات، باعث شده تا افزایش قابل توجه درآمد سرمایه گذاری های وبصادر در سال ٩٨ بسیار محتمل باشد. لذا (به صورت بدبینانه) ثبت درآمد ٢٠٠٠ میلیارد تومانی از محل سرمایه گذاری ها در پایان سال جاری به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

 

2.jpg
 
دلیل عمده دیگر سودآوری بانک صادرات در دوره نه ماهه نخست سال جاری، مهار کردن نسبی هزینه ها در این بانک است. آمار ها نشان می دهد هرچند هزینه های عمومی و اداری بانک با رشد حدود ٤٠ درصدی همراه شده اما هزینه مطالبات مشکوک الوصول با افت ٧٦ درصدی و هزینه های مالی با کاهش ٥٨ درصدی شده اند. کاهش هزینه مطالبات مشکوک والوصل نشان می دهد بانک علاوه بر بهبود اسپرد، به کیفیت تسهیلات اعطا شده نیز توجه داشته و برای آنها وثایق قابل اتکاتری دریافت کرده است. همچنین این موضوع می تواند نشان دهنده افزایش وصول مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول در بانک باشد. افزایش سهم مطالبات جاری نسبت به کل مطالبات در پایان آذر ماه نسبت به پایان اسفند ماه سال قبل نیز در همین راستا ارزیابی می شود. افت هزینه های مالی نیز حاکی از بهبود نقدینگی در بانک است به این معنا که نیاز بانک به وام گیری از سایر بانک ها و بانک مرکزی به شدت کاهش یافته است. مثبت شدن جریان وجه نقد عملیاتی بانک در دوره نه ماهه نیز گواهی دیگر بر این مدعاست.

 

3.jpg
 
بررسی ترازنامه بانک در پایان نه ماهه نیز حکایت از کاهش مانده مطالبات از اشخاص دولتی دارد. موضوعی که بی ارتباط با بهبود اسپرد بانک نیست.
با توجه به سود ٨٠ میلیارد تومانی شناسایی شده در نه ماهه و همچنین پیش بینی افزوده شدن حدود ٢٠٠٠ میلیارد تومان درآمد از محل سرمایه گذاری ها، گزارش سود حدود ٢٢٠٠ میلیارد تومانی در پایان سال جاری از سوی بانک محتمل است. این امر به آن معناست که وبصادر می تواند بخش قابل توجهی از زیان انباشته خود را جبران نماید. اما نکته مهم تر، سامان گرفتن عملیات بانکداری و افتادن بانک بر روی ریل سودآوری است موضوعی که در بسیاری از بانک های زیان ده شده اتفاق نیفتاد. آن چه مسلم، با ادامه روند فعلی بانک توانایی آن را دارد که زیان انباشته خود را در کوتاه ترین مدت جبران کرده و به دوران اوج خود بازگردد.