نسخه‌پیچی الکترونیک در ۱۰هزار داروخانه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دکتر سعید  نمکی در مراسم بهره‌برداری از پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان درمان کشور با ضمن تقدیر از تلاش‌های سازمان بیمه سلامت و وزارتخانه‌های ارتباطات و رفاه، ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب، گفت: نوستالژی‌هایی که اوایل انقلاب داشتیم با زمان اکنون تفاوت‌هایی دارد؛ اوایل انقلاب مردم با همدیگر مهربان‌تر بودند و سیاست زدگی در جامعه کمتر بود.
 
 وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در سال‌های پس از انقلاب، خاطرنشان کرد: کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت، استفاده مناسب از بهورزان به عنوان سربازان خط اول نظام سلامت و پیشرفت در پوشش واکسیناسیون که از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید از اقداماتی است که انجام داده‌ایم و امیدواریم روند ارایه خدمت به گونه‌ای باشد که موجب دلگرمی مردم شود.
 
نمکی ادامه داد: هنگامی که می‌خواستیم نظام شبکه را ایجاد کنیم همه با تردید به آن نگاه می‌کردند، اما دو شاخص در این زمینه به ما کمک کرد؛ اول آنکه جامعه محور به موضوعات سلامت نگاه کردیم و دوم آنکه سیستم ثبت داده‌هایمان را به شکل جامع سر و سامان دادیم. خاطرم هست زمانی در شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده با مرکز آمار و فناوری اطلاعات به اختلاف خوردیم؛ چرا که اعداد ارائه شده توسط ما و توسط این مرکز با یکدیگر تفاوت می‌کرد. آن زمان من پای اطلاعات ارائه شده از سوی بهورزان خود ایستادم و گفتم اطلاعاتی که آنها در زمینه مرگ و میر کودکان زیر یک سال ارائه می‌کنند بسیار دقیق‌تر از اطلاعات مرکز آمار خواهد بود؛ چرا که برخی از مردم آمار مرگ و میرهای صورت گرفته را به برخی علل از جمله ترس حذف شدن کوپن‌هایشان، به ثبت احوال اعلام نمی‌کردند، اما بهورز ما در جریان آن بود.
 
وی در ادامه افزود: البته دیگر نمی‌توان تنها به ثبت داده از سوی بهورزان تاکید کرد. بلکه نیازهای روز ما را به سمت دگرگونی در سیستم ثبت آمارها سوق می‌دهد.
 
نمکی ادامه داد: زمانی که بنده به وزارت بهداشت وارد شدم با همراهی نهادهای ذیربط توانستم ریل‌های اصلی ورود به پرونده الکترونیک سلامت را ساماندهی کنم. این نکته مهم است که اگر بخواهیم سیستم ارجاع داشته باشیم نیاز به این ریل‌گذاری است.
 
وزیر بهداشت با ذکر مثالی در خصوص طرح تحول سلامت گفت: این طرح مانند این بود که در وسط یک چهار راه سفره‌ای را باز کنیم و باعث ایجاد ترافیک در خیابان شویم. طرح تحول نظام سلامت تاکنون محسنات زیادی برای نظام سلامت کشور داشته است، اما یکی از ضعف‌های آن این بود که نگاه اقتصاد سلامت از آن دریغ شده بود. اعمال گاید لاین‌ها در این زمینه کمک کرد تا نگاه اقتصادی نیز به این طرح وارد شود. به عنوان مثال با پیروی دستورالعمل‌های راهنمای بالینی توانستیم در زمینه انجام خدمات سی تی اسکن و سونوگرافی صرفه جویی خوبی داشته باشیم.
 
وی افزود: موضوع نسخه نویسی الکترونیک را هم در دست اجرا داریم، اما نهایی شدن منوط به اجرای نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها بود که امروز در حدود ۱۰ هزار داروخانه نسخه پیچی الکترونیک اتفاق می‌افتد.
 
وی با بیان اینکه نباید با جامعه پزشکان به زبان قلدری صحبت کرد، گفت: نباید با نامهربانی با همکاران پزشک‌مان صحبت کنیم. سوال من این است که آیا مگر فقط پزشکان هستند که فرار مالیاتی دارند. این نکته را می‌پذیرم که فرد خاطی در هر دسته‌ای از مشاغل می‌تواند حضور داشته باشد، اما درصد خطاکاری در پزشکان بسیار پایین است. بنده تمام تلاشم را می‌کنم تا نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان را با زبان مهربانی و همدلی نهایی کنند.
 
وزیر بهداشت افزود: به قول بقراط هیچ دارویی بهتر از مهربانی نمی‌تواند در حل مشکلات موثر باشد. در زمینه‌ نهایی شدن نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان در مطب‌ها سازمان نظام پزشکی نیز می‌تواند به کمک ما آید. دستاوردهایی که در بخش خصوصی در حال به دست آوردن هستیم بیش از پیش افزایش می‌یابد و امیدواریم تا پایان سال در زمینه نسخه نویسی به دستاوردهای مناسبی برسیم.
 
وی با تاکید بر اتکا به آموزش از راه دور و نوبت گیری از راه دور گفت: تا کی می‌توان یک بیمار مزمن را به مطب‌ها یا کلینیک‌ها کشاند. باید در این زمینه خدمات راه دور را قوی کنیم. البته با شرایطی که تعرفه پزشک نیز در آن لحاظ شود. ارائه آموزش در خدمات از راه دور با پیام‌هایی که برای پیشگیری از گسترش بیشتر ویروس آنفلوانزا در مدت اخیر داشتیم، یکی از این کارهایی بود که به مراتب راحت‌تر از چاپ بروشور و غیره است.
 
وزیر بهداشت اظهار کرد: البته نباید ذهنیت به سمتی برود که اول خدمات  را الکترونیکی کنیم و بعد به سمت تربیت نیروی متخصص برویم. نمی‌توان چرتکه را از فرد بی سواد گرفت و کامپیوتر به دست او داد. پس باید تمرکزمان بر تربیت نیروی انسانی دوره دیده باشد.
 
وی با بیان این که در سال جاری مشکلاتی زیادی متوجه حوزه سلامت بود خاطر نشان کرد: سال خود را با بدهی‌هایی آغاز کردیم که قابل توجه بود. اما خوشبختانه حتی با این که ۲۵ استان کشور درگیر سیل بودند و ما نیز پولی نداشتیم، توانستیم اوضاع را به خوبی مدیریت کنیم به شکلی که سازمان بهداشت جهانی از خدمات ارائه شده توسط ما هنگام بروز سیل تقدیر کرد.