سقوط در دره سیلیکون
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،این روزها داستان شرکت‌های خارجی در دره سیلیکون که قربانی جنگ تجاری امریکا و چین شده‌اند، زیاد شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد، دره سیلیکون دیگر مرکز شرکت‌های فناوری و استارت آپ ها نخواهد بود و سرمایه‌گذاران از این محله می‌روند. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی از کاهش سرمایه‌گذاری در دره سیلیکون نوشته است.
 
طبق این گزارش، موضوعات مربوط به تهدید امنیت ملی و رقابت با چین در رهبری فناوری آینده، باعث توقف جریان سرمایه‌گذاری چین در شرکت‌های فناوری شده است. البته فعلاً شیوع ویروس کرونا باعث محدودیت در سفر به چین و از چین شده که به شرکت‌های فعال در سرزمین اصلی محدودشده است.
 
به گفته کارشناسان، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کارآفرینی کاملاً از بین رفته است. سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری (VC) هم بسیار دشوار شده است. معاملاتی هم که توسط غول‌های فناوری چینی مانند علی‌بابا و Tencent انجام می‌شد، تمام‌شده و بسیاری از آن معاملات حتی دیگر امتحان نشده‌اند.
 
یکسری از استارت آپ های دره سیلیکون مرتبط با چین در بحران پول گرفتارشده‌اند. ده‌ها شرکت استارت آپی «های‌تک» در ایالات‌متحده که برای رشد مرحله بعدی به سرمایه چینی‌ها احتیاج دارند، گرفتارشده‌اند. این استارت آپ ها قربانی افزایش تنش‌های سیاسی علیه ظهور چین به‌عنوان مدعی ابرقدرت فناوری و خطرات احتمالی برای رهبری امریکا در جهان شده‌اند.
 
طبق گزارش شرکت Preqin در لندن که به ارزیابی سهام شرکت‌ها می‌پردازد، معاملات سرمایه‌گذاری در امریکا با حداقل یک سرمایه‌گذار چینی به 163 معامله و 6.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال 2019 رسیده است. این میزان از 236 معامله به ارزش 10.8 میلیارد دلار در سال 2018 کاهش چشمگیری داشته است.

رونق معاملات و سرمایه‌گذاری چین به ایالات‌متحده از سال 2014 شروع شد زمانی که 157 معامله به ارزش 2.7 میلیارد دلار انجام می‌شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری چینی طی این مدت در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، ربوتیک، وسایل نقلیه خودران، واقعیت مجازی و دست‌کاری ژن در امریکا فعال بوده‌اند. اما حالا همه ازجمله Tencent، غول فناوری چینی که به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران فعال در شرکت‌های برتر فناوری امریکا و حامی شرکت تسلا و اوبر هست هم عقب کشیده است.

سال گذشته بعدازاینکه سخت‌گیری‌های دولت ترامپ برای معاملات با تمرکز بر امنیت ملی شدت یافت، سرمایه‌گذاری چینی‌ها در استارت آپ های امریکایی کند شد. البته امریکا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اطلاعات فناوری حساس امریکا توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری چینی به پکن فرستاده‌شده باشد که بتواند به امنیت ملی این کشور آسیب برساند، پیدا نکرده است.