زنان سه‌چهارم مردان در دنیا از حقوق قانونی برابر برخوردارند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بانک جهانی گزارش وضعیت زنان، قانون و تجارت را در سال 2020 منتشر کرده است. این گزارش می‌نویسد: زنی در بیمارستان برای زایمان رفته است. اما از کارفرمای خود تماسی دریافت می‌کند. او به این دلیل که بارداری‌اش جرم محسوب می‌شود، از کارش اخراج می‌شود. یک جراح کالبدشکاف، به دلیل اینکه گفته می‌شود شغلش برای زنان نامناسب است، از ادامه کارش باز می‌ماند. منشی بعدازاینکه از آزار و اذیت‌های رئیسش به همکارانش می‌گوید، اخراج می‌شود.
 
داستان‌هایی ازاین‌دست بسیار زیاد است که مرحله‌ای از زندگی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرصت‌های شغلی را از آن‌ها می‌گیرد. براساس گزارش زنان، قانون و تجارت 2020 که به تازگی منتشر شده، زنان در کل دنیا، به‌اندازه سه‌چهارم مردان از حقوق قانونی برخوردارند. طبق گزارش بانک جهانی، این سهم در ایران 31.3 درصد است. یعنی زنان ایرانی یک‌سوم مردان از حقوق قانونی برابر برخوردارند.

 

 

قوانین برای فرصت‌های شغلی زنان مهم هستند. اگرچه دستیابی به برابری جنسیتی روندی کوتاه‌مدت نیست و نیاز به اراده سیاسی قوی و تلاش هماهنگ دولت‌ها، جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی دارد، اما اصلاحات قانونی و نظارتی می‌توانند نقش اساسی در این زمینه بازی کنند.

از طرفی بهتر شدن شاخص تجارت و حقوق زنان با افزایش اشتغال آنها و درآمد بیشتر و پیشرفت بالاتر همراه است.

 

گزارش زنان، قانون و تجارت نحوه تأثیر قوانین و مقررات بر فرصت‌های اقتصادی و شغلی زنان در 190 اقتصاد را اندازه‌گیری کرده است.

این شاخص حقوق اقتصادی را در نقاط عطف مختلف بررسی می‌کند. زندگی کاری یک زن در هشت شاخص موردبررسی قرار می‌گیرد. این شاخص بررسی می‌کند که وقتی زنان ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند، چگونه قانون مانع یا همراه آن‌ها می‌شوند تا فرصت‌های شغلی را اداره کنند. همچنین این شاخص بررسی می‌کنند که زنان چطور در دوره بازنشستگی دارایی‌هایشان را مدیریت می‌کنند.

میانگین جهانی امتیاز شاخص زنان، تجارت و قانون در سال 2019، رقم 75.2 بود که از 73.9 امتیاز سال 2017 بالاتر بود. اما بااین‌حال سرعت کلی اصلاحات کند است.

امسال 8 کشور بهترین امتیاز را به دست آوردند. کشورهایی ازجمله بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایسلند، لتونی، لوکزامبورگ و سوئد. کانادا با اصلاح مرخصی والدین به این 8 کشور برتر پیوست. اصلاحات مربوط به شاخص مرخصی زایمان والدین، شاخص محبوبی محسوب می‌شود و 16 کشور جهان تغییراتی در آن انجام داده‌اند. این شاخص همچنین بهترین امکان برای بهبود را دارد. میانگین امتیاز این فاکتور در این شاخص 53.8 است.

 

در سرتاسر جهان، تغییراتی رخ‌داده است. 40 اقتصاد 60 اصلاحات را تصویب کرده‌اند که اکثر آنها در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا بوده است. درحالی‌که پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی زنان برای ورود و ماندن به کار ایجادشده است، اما خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان کمترین نمره متوسط منطقه‌ای را در اختیاردارند.

در آفریقا کشورها قوانین قدیمی از دهه 1950 و 1960 را به‌روز کرده‌اند و در کشورهایی که از جنگ خارج‌شده‌اند، آیین‌نامه‌های جدید کار صادرشده است.

 

اقتصادهایی که بیشترین پیشرفت را در شاخص در سال 2020 داشته‌اند، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، نپال، سودان جنوبی، سائوتومه و پرنسیپ، بحرین، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اردن و تونس بوده‌اند. بااین‌حال در اکثر این کشورها همچنان فضای قابل‌توجهی برای پیشرفت وجود دارد.