معاملات الگوریتمی، دروازه ورود هوش مصنوعی به بازار سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در خصوص اهداف برگزاری این مسابقات در جمع خبرنگاران گفت: معاملات الگوریتمی دروازه ورود هوش مصنوعی به معاملات بازار سرمایه است و با این روش  استراتژی‌ های مالی از طریق برنامه‌ های رایانه‌ای و نرم افزار عملیاتی می شود؛ درواقع این نرم افزارها هستند که کار خرید و فروش اوراق بهادار را انجام می‌دهند.
 
یاسر فلاح اضافه کرد: به زبانی ساده، ثبت سفارش خرید یا فروش اوراق بهادار و سهام که تا کنون توسط عمل مکانیکی توسط افراد انجام می شد اکنون از طریق الگوریتم ها و رایانه با سرعت و دقت بالاتری ثبت می شود؛ به نحوی که در هر ثانیه شاهد ثبت حداقل سه سفارش در سامانه معاملات خواهیم بود.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ادامه داد: علاوه بر افزایش سرعت و دقت، معاملات الگوریتمی خطی بر پایان پدیده صف‌نشینی است؛ همچنین با توسعه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه میزان تخلفات بازارهای مالی به سمت صفر میل می کند و به این ترتیب بازار، «تحلیل محور» می شود.
 
رییس کمیته برگزاری دومین رقابت معاملات الگوریتمی ضمن اشاره به اینکه در داد و ستد های الگوریتمی استراتژیست‌های مالی، استراتژی‌های مالی خرید و فروش را می نویسند و سپس رایانه‌ها اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند، گفت: این روش به عنوان ابزار اتوماتیک خلق ثروت در بازار سرمایه، نقش شایعات را کمرنگ می کند و سدی در مقابل اغوای قیمتی است. در معاملات الگوریتمی، دانش مالی و فناوری اطلاعات ترکیب می‌شود و الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به کمک معامله‌گران می‌آیند تا بتوانند بازدهی بهتری در بازار سرمایه کسب کنند.
 
یاسر فلاح افزود: به رغم فراهم شدن بسترهای لازم این نوع معاملات در بازار سرمایه کشور ما همچنان با استانداردهای بین المللی فاصله داریم و بر همین اساس سال گذشته اولین رقابت معاملات الگوریتمی برگزار شد و اکنون نیز شاهد برگزاری دومین دوره از رقابت های معاملات الگوریتمی هستیم.
 
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: از طریق مسابقه معاملات الگوریتمی افراد متخصص که به علوم مالی و علوم رایانه آگاهی دارند شناسایی می شوند تا به خانواده بازار سرمایه بپیوندند.
 
یاسر فلاح  ضمن اشاره به اینکه در این رقابت ۲۷ تیم حضور دارند و این مسابقات در سه بخش  معامله در سهام، معامله در اوراق بهادار با درآمد ثابت و «چالش حل مساله» در حال برگزاری است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به هر تیم ۳۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده  و تیم های حاضر طی ۶ هفته از طریق الگوریتم‌ها در بازار سرمایه به شکل کاملا واقعی داد و ستد می کنند.
 
رییس کمیته برگزاری دومین رقابت معاملات الگوریتمی خاطر نشان شد: تیم اول، دوم و سوم در مسابقه معامله سهام به ترتیب  ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان اعتبارِ خرید سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می کنند. در حوزه اوراق بهادار با درآمد ثابت این رقم برای تیم ها به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان است؛ همچنین در حوزه «چالش حل مساله» که با طراحی هفتگی پرسش انجام می شود، تیم‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۱۰، ۷ و ۵ میلیون تومان اعتبار خرید سهام از سوی سازمان بورس دریافت می کنند.