واکاوی خرید سهام یک بیمه بزرگ از سوی یک بیمه کوچک
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، چندی پیش شرکت بیمه تجارت نو، با خرید ۲۴میلیون سهم از سهام شرکت بیمه آسیا در ردیف سهامداران بالای یک درصد بیمه آسیا قرارگرفته و این تلقی ایجاد شده که آیا بیمه تجارت نو مرتکب خطا شده و یا مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه را نقض کرده است و سؤال دیگر اینکه آیا با خرید ۱.۰۴درصدی سهام، می‌توان این شرکت را جزو سهامداران اصلی قلمداد کرد؟
 
و اما سوال مهم تری که در این زمینه مطرح شده این است که اساسا چرا شرکت بیمه تجارت نو که شرکتی کوچک در صنعت بیمه کشور محسوب می شود سهام یکی از بزرگ ترین شرکت های بیمه را خریداری کرده و به فهرست سهامداران درصدی این شرکت اضافه شده است.
 
بر این اساس، باید این نکته کلی را در نظر داشت که خریداران و فروشندگان سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بر اساس پیش‌بینی تحولات و رویدادهای آتی یک شرکت، اقدام به دادوستد سهام روی نمادهای بورسی و فرابورسی می‌کنند و اقدام بیمه تجارت نو از خرید اندکی بیش از یک درصد سهام بیمه آسیا هم از این قاعده کلی مستثنا نیست. از این منظر طبیعی و بدیهی است که روند حرکتی سهام بیمه آسیا از ابعاد گوناگون سهم از بازار بیمه، نسبت خسارت به‌حق بیمه، نسبت بازده سرمایه‌گذاری‌ها و شاخص‌های دیگر مالی، روندی رو به رشد و توام با بازدهی بالا و نقدشوندگی مطلوب است و به همین دلیل، بیمه تجارت نو بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام بیمه آسیا اختصاص دهد.
 
نکته مهم دیگر، ازآنجاکه در انتشار نام سهامداران در پایگاه‌های مرتبط با بازار سرمایه تنها سهامداران بالای یک درصد منتشر می‌شود، این فرضیه مطرح‌شده که گویا یک معمای پیچیده و معامله پنهانی صورت گرفته تا آنجا که شایبه معامله بلوکی سهام مطرح‌شده است؛ اما نگاهی به تحولات قیمت سهام بیمه آسیا و دادوستدهای آن در بازار سهام، فرضیه بلوکی بودن را تائید نمی‌کند.
 
تحلیل‌ها نشان می‌دهد که روند صعودی آتی ارزش سهام بیمه آسیا توأم با بازدهی بالای ان، با توجه به برنامه‌ریزی هیات‌مدیره جدید این شرکت در یک سال حضور و فعالیت ان، صورت گرفته و بر اساس این تحلیل و پیش‌بینی، می‌توان گفت، توجیه بالای سرمایه‌گذاری روی سهام بیمه آسیا و انتظار بازدهی بالاتر نسبت به سهام دیگر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و همچنین قدرت نقد شوندگی سهام بیمه آسیا و نیز آگاهی از تحولات مالی و عملیات بیمه گری و سرمایه‌گذاری بیمه آسیا سبب می‌شود سرمایه‌گذاری روی چنین سهام ارزنده‌ بیمه‌ای، توجیه‌پذیر باشد.
 
البته این فرضیه را نباید نادیده گرفت که به‌هرحال ممکن است شرکت‌های بیمه‌ای در مقاطعی در عملیات بیمه گری به‌خوبی عمل نکرده و در پیش‌بینی کسب سود از این محل، با مشکلات و دست‌اندازهایی مواجه شوند و بخواهند که این خلأ را با سرمایه‌گذاری روی گزینه‌های دیگر ازجمله سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارای پتانسیل رشد و بازده بالا جبران کنند. اتفاقی که در شبکه بانکی هم بارها تکرار شده و بانک‌هایی که در عملیات بانکداری با چالش سبقت هزینه‌ها بر درآمدها مواجه می‌شوند، در تلاش برای افزایش سود و پر کردن خلأ ایجاد شده از محل سایر سرمایه‌گذاری‌ها ازجمله در بازار سرمایه برمی‌آیند. به‌طور نمونه بارها مشاهده ‌شده که در صنعت بیمه هم شرکت‌ها به هنگام مواجهه با خسارت‌های سنگین نظیر سیل و زلزله و یا ناکامی در مناقصه‌های بزرگ بیمه‌گری، گزینه مطمئن‌تری را انتخاب می‌کنند و اقدام به خرید سهام دیگر شرکت‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری روی عملیات بیمه کری شرکت‌های رقیب می‌کنند.
 
به نظر می‌رسد که بیمه تجارت نو با فرض رشد قیمت سهام بیمه آسیا، یک برنده خواهد بود که توانسته روی سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری کند و بازده مطلوبی را به دست آورد؛ اما بیمه آسیا در این میان یک برنده تمام‌عیار است که با عملکرد خود، هم در بازار بیمه و هم بازار سرمایه توانسته با ایجاد شفافیت مالی و ترسیم یک‌چشم انداز باثبات و رو به رشد، اقبال سهامداران را به خود جلب کند. چه اینکه بر اساس آخرین برآوردها، بازدهی سهام بیمه آسیا در بازده زمانی 3 ماهه 26.67 درصد، شش‌ماهه 223 درصد، 9 ماهه 339 درصد و یک‌ساله 386 درصد است و انتظار استمرار روند سودآوری سهام بیمه آسیا دور از انتظار نیست.
 
در عین حال ضروری است با توجه به شبهه های ایجاد شده در زمینه این خرید بورسی، بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر اقدام به شفاف‌سازی بیشتری کند که شرط سهامداری شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه به‌ویژه در خرید و فروش سهام شرکت‌های دیگر بیمه‌ای به چه نحوی باید باشد تا از ایجاد هرگونه شائبه و ابهامی جلوگیری کند و در عین حال حقوق سهامداران نیز به خوبی حفظ شود