پوست اندازی در خصوصی سازی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بعد از گذشت 15 سال از اجرای سیاست های خصوصی سازی طبق بازنگری در اصل 44 قانون اساسی و کارنامه نامطلوب خصوصی سازی که به تعطیلی و ورشکستگی تعدادی از این کارخانه ها و اعتراضات و بحران های کارگری در این مجموعه ها منجر شده است؛ حالا دولت و مرکز پژوهش های مجلس هر کدام با پیشنهادهایی به دنبال تغییر روش در واگذاری شرکت ها هستند.
 
به اعتقاد کارشناسان در سال های گذشته دولت بیشتر با هدف رد دیون، تامین منابع و افزایش درآمدهای دولتی اقدام به واگذاری شرکت ها و آن چه خصوصی سازی خوانده می شود کرده است و دراین بین باتوجه به واگذاری بلوک های بزرگی سهام، بیشتر شرکت های از سوی شرکت های شبه دولتی خریداری شده اند و بیش از اینکه خصوصی شود؛ «خصولتی» شده اند. همچنین کارشناسان معتقدند در طول سال های گذشته که حدود 150 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی فروخته شده است در قیمتگذاری ها و واگذاری ها کوتاهی های بسیاری صورت گرفته و اهلیت افرادی که سهام شرکت ها به آن ها واگذار شده، چندان مورد بررسی قرار نگرفته است و از همین رو اداره شرکت ها و مجموعه های صنعتی که واگذار شده اند همچون نیشکر هفت تپه، هپکو اراک و... با چالش های جدی رو به رو شده است. از طرف دیگر باتوجه به اینکه بیشتر شرکت های واگذار شده از سوی شبه دولتی ها خریداری شده است در عمل؛ اجرای سیاست های اصل 44 در 15 سال گذشته به تقویت بخش خصوصی واقعی در کشور و کاهش تصدی گری منجر نشده است.
 
باتوجه به شرایط کنونی دولت و مجلس قصد دارند در لایحه بودجه سال آینده (99) موادی را تصویب کنند که طبق آن تغییرات جدی در سبک و نحوه خصوصی سازی از این پس اتفاق خواهد افتاد. البته دولت و مرکز پژوهش های مجلس در پیشنهادهای خود با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند.
 
واگذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری
در شرایطی که بخش خصوصی واقعی به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید سهام شرکت های بزرگ را ندارند، دولت تصمیم گرفته است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس سهام این شرکت‌ها را تجمیع وبه عموم مردم بفروشد. دولت در قالب بند الف تبصره دوم لایحه بودجه پیشنهاد کرده است وزارت اقتصاد مجاز باشد تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی دولت را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس (ETF) به عموم مردم بفروشد و تا 30درصد رقم را به سهامداران تخفیف بدهد.
 
البته مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با بررسی این نظر دولت اعلام کرده است که روش جدید واگذاری سهام شرکت ها اگر چه باعث جمع آوری سرمایه های سرگردان مردم خواهد شد ولی تصدی دولت بر شرکت های را کاهش نخواهد داد. این مرکز پیشنهاد داده است که سهام شرکت‌های دولتی به روش ثبت سفارش در بورس فروخته شود یعنی سهامداران متقاضی خرید سهام، قیمت‌های پیشنهادی خود را ثبت کرده و پس از پایان سفارش‌گذاری، سهام با قیمت‌های تعیین شده به متقاضیان واگذار شود.