ویروس کرونا اقتصاد چین را متزلزل می‌کند
به گزارش پایگاه اطلعا رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ویروس ووهان، آخرین چیزی است که اقتصاد چین در حال حاضر به آن نیاز دارد. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، اقتصاد چین در حال رکود است و این کشور همچنان از اثرات جنگ تجاری با امریکا رنج می‌برد، حالا در این میان شیوع ویروس جدید و کشنده می‌تواند وضعیت را بدتر کند.
 
ویروس کرونای شهر ووهان که تاکنون افراد زیادی را کشته و مبتلا کرده، بازارهای چین را از رونق انداخته و برنامه‌ریزی‌ها برای تعطیلات سال نو چینی را مختل کرده است.
 
اگر پکن نتواند به‌سرعت بیماری را مهار کند، رشد اقتصادی‌اش به مخاطره میفتد و تمام تلاش‌هایی که دولت برای تشویق مصرف‌کننده به کار گرفته بود، دود می‌شود و به هوا می‌رود.
 
دومین اقتصاد بزرگ جهان با کمترین سرعت رشد در سه دهه گذشته مواجه شده و بدهی‌هایش مدام در حال افزایش است. در این میان وضعیت تقاضا ضعیف شده و تعرفه‌های ایالات‌متحده هم روی آن فشار می‌آورد. پکن همچنین نگران وضعیت بیکاری است و در هفته‌های اخیر موجی از اقدامات محرک باهدف جلوگیری از اخراج گسترده نیروی کار انجام داده است.
 
به گفته کارشناسان، هنوز بسیاری از تعرفه‌هایی که واشنگتن روی کالاهای چینی به ارزش میلیاردها دلار تحمیل کرده از بین نرفته است. پکن هم در تلاش برای جبران تأثیرات این اختلافات تجاری است. اما هم‌زمانی شیوع بیماری کرونا با سال نوی چینی یک اتفاق ناگوار است. در سال نوی چینی، بزرگ‌ترین مهاجرت سالانه انسان‌ها روی کره زمین رخ می‌دهد و صدها میلیون مسافر چینی معمولاً به‌وسیله قطارهای سریع‌السیر، اتوبوس‌ و هواپیما خود را به خانواده‌هایشان می‌رسانند.
 
شیوع این ویروس باعث شده که مقامات چینی شهر ووهان با 11 میلیون چینی که منشأ این بیماری بوده است را در اقدامی نادر قرنطینه کنند.
 
*سناریویی شبیه سارس
 
چین درک خوبی از مشکلات اقتصادی که می‌تواند رخ بدهد، دارد. براساس مطالعه موسسه ملی بهداشت، شیوع بیماری سارس در سال 2003 ، 8098 نفر را مبتلا کرد و 774 نفر در 37 کشور مختلف را کشت و هزینه اقتصادی 40 میلیارد دلاری را به اقتصاد چین و هنگ‌کنگ تحمیل کرد.
 
مانند بیماری سارس، شیوع ویروس کرونا ووهان می‌تواند ترس گسترده‌ای ایجاد کند و مردم از بیرون رفتن از خانه خودداری کنند. این نوع رفتار، ضربه بزرگی به بخش خدمات خواهد زد که در حال حاضر 52 درصد از اقتصاد چین را به خود اختصاص داده است.
 
به‌این‌ترتیب چینی‌ها در خانه می‌مانند، برای خرید غذا بیرون نمی‌روند، سعی می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند، آنها سعی می‌کنند کارشان را در خانه مدیریت کنند و سفر نکنند. آنها همچنین سوار هواپیما نمی‌شوند و به سینما، رستوران و کنفرانس‌ها نمی‌روند.
 
شیوع سارس در سال 2003 باعث لغو تعطیلات هفتگی ماه می در چین شد و پکن را به شهر ارواح تبدیل کرد. سرمایه‌گذاران در حال حاضر نگران این هستند که ویروس ووهان می‌تواند صنعت مسافرتی رو به رشد چین را با مشکل مواجه کند.
 
سهام سه شرکت هواپیمایی اصلی چین –ایرچین، چین جنوبی و چین شرقی- در شانگهای و هنگ‌کنگ در روز پنجشنبه 2.5 درصد و بیشتر کاهش پیدا کرد. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد بخش حمل‌ونقل هوایی تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.
 
سارس همچنین تأثیر گسترده‌ای بر اقتصاد چین گذاشته بود. نرخ رشد سالانه چین در سه ماه دوم سال 2003 به 9.1 درصد کاهش یافت که از 11.1 درصد در سه ماه اول همان سال خیلی کمتر بود.
 
حالا گفته می‌شود ضربه به اقتصاد چین می‌تواند بدتر از آن زمان باشد. چرا بخش‌هایی مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. به‌طور مثل صنعت توریست چین در حال حاضر حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که سهم این صنعت در سال 2003، 2 درصد بوده است.
 
*درس‌هایی از سارس
 
چین برای مهار ویروس کرونا از شیوع بیماری سارس در سال 2003 درس‌هایی آموخته است. یکی از این درس‌ها، قرنطینه شهر ووهان بوده است. شایعات و اطلاعات بد در آن زمان، باعث می‌شد اطلاعات مفید از بین برود و مردم محتاط‌تر عمل کنند. اما حالا چین در زمینه اطلاعات‌دهی هم متفاوت عمل کرده است.
 
به‌این‌ترتیب کارشناسان معتقدند تأثیر اقتصادی ویروس ووهان به‌اندازه بحران سارس نباشد. به گفته آنها، تأثیر آن بر اقتصاد چین هم کوتاه‌مدت خواهد بود. زمانی که سارس در سال 2003، از بین رود، رشد چین در سه‌ماهه سوم سال 2003 به 10 درصد صعود کرد.
 
البته برخی درباره چگونگی وقوع حادثه در پکن و شیوع بیماری تردید دارند. برخی مقامات امریکا نگران شفافیت در داخل دولت چین هستند.