ویروس کرونا روی قیمت نفت هم تأثیر گذاشت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نفت بدترین هفته خود از ماه ژوئیه تا به الان را تجربه کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.
 
طبق گزارش اداره کل گمرکات، کاهش سرعت اقتصاد چین می‌تواند روی تقاضای نفت تأثیر بگذارد، چراکه چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان –بعد از ثبت رکورد واردات 10.2 میلیون بشکه در روز در سال 2019- است. چین همچنین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان بعد از ایالات‌متحده است.
 
روز جمعه معاملات آتی نفت خام وست تگزاس 2.5 درصد یا 1.40 دلار کاهش یافت و به 54.19 دلار در هر بشکه رسید. دیروز حتی قیمت خام امریکا به 53.85 دلار هم رسید که پایین‌ترین سطح از 31 اکتبر تا به الان بوده است. این چهارمین روز متوالی برای کاهش قیمت نفت بوده است.
 
همچنین قیمت نفت برنت، بنچمارک جهانی قیمت نفت 2.2 درصد کاهش یافت و به 60.69 دلار در هر بشکه رسید که یعنی 6.4 درصد از ارزش هفتگی خود را ازدست‌داده است. همچنین این کاهش قیمت، سومین هفته کاهش قیمت‌ها بوده است.
 
ویروس کرونا، اولین بار 31 دسامبر در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون حداقل 26 نفر را کشته و 900 نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است. این ویروس همچنین در کره جنوبی، ژاپن، تایلند، ویتنام و ایالات‌متحده شیوع یافته است. روز جمعه مرکز کنترل بیماری‌ها مورد دوم ابتلا در ایالات‌متحده را تأیید کرده است.
 
در حال حاضر بیش از 33 میلیون نفر در چین با محدودیت سفر مواجه هستند که این ماجرا می‌تواند تقاضای سوخت جت را تحت‌تأثیر قرار دهد. در حال حاضر زمان سال نو چینی است که همزمان با آن، همیشه بزرگ‌ترین مهاجرت سالانه در جهان رخ می‌دهد.
 
به گفته کارشناسان، زمانی که شهرها تحت قرنطینه قرار می‌گیرند و ترانزیت عمومی غیرفعال می‌شود، فعالیت‌های اقتصادی کاهش می‌یابد و تأثیر منفی روی تقاضای انرژی می‌گذرد که به‌این‌ترتیب روی نفت هم تأثیر خواهد گذاشت.
 
البته این هفته چندین اتفاق برای بهبود وضعیت بازار نفت رخ داد، اما به‌اندازه کافی نبود که قیمت‌ها را بالا ببرد.
 
روز پنجشنبه، سازمان اطلاعات انرژی ایالات‌متحده گزارش داد که موجودی هفته منتهی به 17 ژانویه، 400 هزار بشکه کاهش‌یافته است که در مقایسه با تخمین تحلیلگران که 500 هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند، کمتر بوده است.
 
در جای دیگر، تولید نفت لیبی با کاهش مواجه شد که به دلیل ممنوعیت صادرات آن توسط نیروی‌های مخالف بوده است. بااین‌حال برخی از کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت نفت کوتاه‌مدت خواهد بود.
 
برای ارزیابی تأثیر کرونا بر بازارها، کارشناسان شیوع بیماری سارس در سال 2002 را مرجع قرار داده‌اند. به گفته تحلیلگران اگر این بیماری مانند سارس همه‌گیر شود، می‌تواند 5 دلار از قیمت نفت را کاهش دهد.