سیری ناپذیری بازار خودرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در ماه گذشته پراید 132 از خط تولید شرکت سایپا کنار گذاشته شد. خودروهای پراید 111 و 131 هم در چندماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می شود. قرار است برای تکمیل سبد فروش سایپا، در سال 1400 و 1401 محصولاتی دیگری وارد بازار شود. اکنون سوال عمده این است که با خارج شدن پراید از چرخه تولید، گزینه های اقشار کم درآمد برای خرید خودرو تا چه اندازه محدود شده است؟
 
 محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق درباره وضعیت بازار گفت:«سابقه بازار گویای تقاضای قوی برای خودروست. خودروسازان هرچه تولید کرده اند، خریداری شده است».
 
نجفی منش گفت:«خرید خودرو و خانه در همه کشورهای جهان از درآمدهای آتی افراد انجام می شود. کسانی که درآمد کمتری دارند از سیستم های لیزینگ استفاده می کنند که در ایران هم وجود دارد. خودرو نه از محل پس انداز بلکه از درآمد آتی و با قسط بندی خریداری می شود. از این طریق با پرداخت سود کمتر و در زمان طولانی تر، امکان خرید برای همه طبقات و اقشار جامعه فراهم می شود. باید سیستم های خرید اقساطی را در کشور تقویت کرد».
 
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره که چه خودروهای دیگری باید از خط تولید خارج شوند گفت:«مردم تنوع طلب هستند و این تنوع طلبی آن ها به حق است. در اصل نباید یک مدل خودرو را بیش از 10 سال تولید کرد و باید برای جذابیت فروش و پاسخ به نیاز متقاضیان خودروهای جدید تولید کرد».
 
پراید محصول شرکت مزدا در ژاپن بود که به سفارش کارخانه فورد آمریکا طراحی شد. این خودرو در سال 1985 در آمریکا استفاده می شد اما با وجود محبوبیت بین مردم به دلیل ارزانی و کوچکی، به دلیل ناایمنی از چرخه تولید کنار گذاشته شد. این خودرو بیش از دو دهه است که در ایران تولید می شود.